Renare popalbum

Hello Saferide är lika skavande avig som förr - helt medvetet, förstås, skriver Johanna Åberg.

Foto: Scanpix

Kultur och Nöje2008-10-01 00:01
Pop. Svenska eller engelska - det är frågan. Hello Saferides Annika Norlin har som bekant varvat. Hennes förra album under namnet Säkert övertygade om att hon gjorde sig bättre på hemspråket, där varje rad satt lite bättre än på Hello Saferides engelska debut. Men när hon nu är tillbaka på engelska inser man att det inte var språket som gjorde henne bättre, utan den allmänna musikaliska och textmässiga utvecklingen. På More modern short stories bryr jag mig nämligen inte om vilket som är språket, man sitter ändå bänkad vid högtalaren för att lyssna på denna samling eleganta samtidsbetraktelser i jagform.

Andreas Mattsson har producerat, och tillsammans har de trollat bort den handklappsindie som fick folk att bunta ihop Hello Saferide med Raymond & Maria. More modern short stories är ett renare popalbum med 80-talsvibbar, lite mer på The Smiths Strangeways here we come-vis, fast tung av typiskt indienostalgi. Balladen Arjeplog, till exempel, kommer nog att få ögonen att tåras på många mellansvenska stadsbor som fortfarande är lantisar i hjärtat.

Samtidigt är förstås Hello Saferide lika skavande avig som förr - helt medvetet, förstås. Den stora skillnaden är just säkerheten. Annika Norlin slirar inte, utan håller sig snyggt på vägen.
Hello Saferide
More modern short stories
(Razzia/Bonnier)
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!