Rebellernas möte

Andreas Jakobsson har analyserat Smiths låttext om Amy Winehouse och ser två rockrebellers öden spegla sig i varandra.

Patti Smith, Amy Winehouse

Patti Smith, Amy Winehouse

Foto: Scanpix

Kultur och Nöje2013-07-11 07:57

Låten om Amy Winehouse skrev mer eller mindre sig själv i studion under arbetet med senaste albumet Banga, enligt Patti Smith. Hon omnämner också låten som en ”klassisk ballad” och vid första anblicken är det en ganska okomplicerad text, men med en del poetiska utsmyckningar.

Patti Smith leker med Amy Winehouses attribut på flera sätt. I första versen antyds den brittiska artistens uppseendeväckande Kleopatrasminkning genom att en mörk ”smear” maskerar ögonen. Ett ord som kan betyda ”smetat smink”, men också föra tankarna till begreppet ”smutskastning”.

I andra versen används vinrankor, som anspelar på artistens efternamn. Rankorna kväver henne samtidigt som de slingrar sig upp och blir till lager i en krans runt huvudet - både en postum hyllning och en blinkning till Winehouses spektakulära frisyr. En blind blir sedan vin, som ett bibliskt mirakel. Och så är texten förstås en sorglig historia om en flicka som suktade efter bekräftelse och fick betala med sitt liv när hon dog i alkoholförgiftning 2011.

Patti Smith arbetar hela tiden med antydningar som bygger på att lyssnaren känner till Amy Winehouse. Den fungerar även för den som inte gör det, men blommar ut till sin fulla potential i och med lyssnarens medarbete.

Ännu rikare blir texten när man börjar se till vad som inte ens finns antytt. Huvudpersonen i This is a girl är en kvinna som ansluter sig till en rad tidigare texter av Patti Smith med liknande eller angränsande teman. Amy Winehouse är definitivt en ”rock n’ roll-nigger”, som Smiths alter ego i låten med samma namn från 1978. En person som gör uppror och blir utstött. Hon är häpnadsväckande och mystisk som kvinnan som bara ses på håll i låten Gloria från debutalbumet Horses och älskad som Kimberly i låten där texten vänder sig till ett barn.

Som kvinnlig rockrebell, en kategori som Patti Smith mer eller mindre startade när hon tog sina första steg på scenen, kan man symboliskt se Winehouse som en dotter till Smith. De fick båda plötsliga genombrott och hyllades massivt i musikkretsar. Bådas utlevelse på och vid sidan av scenen samt att de bröt mot de kvinnliga konventionerna ledde samtidigt till att de hatades av många. Liksom hon stod hon utanför samhället och samtidigt i allas blickfång.

Amy Winehouses sätt att leva sitt rock n’ roll-liv fullt ut placerade henne också i en tradition av rockstjärnor som Patti Smith aldrig anslutit sig till, men som hon varit högst fascinerad av. Hon har tidigare skrivit om bland andra Jim Morrison och Janis Joplin, som båda gick liknande öden som Winehouse till mötes. Patti Smith har alltid hängt med i den samtida musikscenen och ofta lyft fram sina influenser mer än sig själv.

Allt outtalat och alla självklara musikhistoriska paralleller mellan de båda hade naturligtvis Patti Smith full koll på när hon skrev låten. Men hon låter hellre lyssnarna bli medskapare genom att tänka själva. Att tänka fritt är vad man sysslar med utanför samhället, det är själva vitsen med att befinna sig där.

Patti Smith var en av de första kvinnliga rockrebellerna. Amy Winehouse, som Smith skrivit en låt om, har många likheter med Smith.

This is the Girl

For whom all tears fall

This is the Girl

Who was having a ball

Just a dark smear masking the eyes

Spirited away hurrying inside

This is the Girl

That crossed the bind

This is the song about smouthering vine

Twisted as laurels to crown her head

Raised as a reef upon her bed

This is the girl

This the blind that turned in wine

This is the wine of the house it is said

This is the Girl who Yearned to be heard

So Much for cradling a smouldering bird

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!