Radioteater direkt från scenen

Vad händer när en kvinna med starka feministiska ideal inte lyckas leva upp till dem i sin vardag och i stället finner sig leva det traditionella kvinnoliv hon inte vill vara en del av? Rollfiguren Sara drar i väg till Teneriffa på ensamsemester. Pjäsen Bitterfittan har urpremiär på Uppsala Stadsteater på tisdag.

Anna Lyons och Sara Giese är nöjda med Bitterfittan-affischen. - Kylie Minogues skivomslag till Fever inspirerade mig. Affischen utstrålar precis som pjäsen kontrasten mellan den förväntade bilden av en sliten småbarnsmamma och det superfeminina och glamorösa, säger Sara Giese.

Anna Lyons och Sara Giese är nöjda med Bitterfittan-affischen. - Kylie Minogues skivomslag till Fever inspirerade mig. Affischen utstrålar precis som pjäsen kontrasten mellan den förväntade bilden av en sliten småbarnsmamma och det superfeminina och glamorösa, säger Sara Giese.

Foto: Rolf Hamilton

Kultur och Nöje2007-11-16 00:01
Den uppmärksammade romanen Bitterfittan kom ut i februari. Bara några månader efter författardebuten fick Maria Sveland ett telefonsamtal från Uppsala Stadsteaters dramaturg Marie Persson Hedenius.
- Hon undrade om hon fick göra en bearbetning av boken till en pjäs, och det fick hon gärna, säger Maria Sveland, som kände till Marie Persson Hedenius sedan tidigare och visste att projektet var i trygga händer.

Boken ger en dramatiserad och fiktionaliserad version av Maria Svelands eget liv som gift småbarnsmamma. Huvudpersonen Sara är en trettioårig kvinna som lever tillsammans med sin man och tvåårige son. Hon är en påläst feminist som vet vad hon vill ha ut av livet. Men vardagen med hämtningar och lämningar på dagis, två karriärer i full blom kombinerat med sömnbrist sätter stopp för det fria glädjefyllda vuxenliv Sara drömde om.

Maria Sveland möter många igenkännande kvinnor när hon åker runt och pratar utifrån boken.
- Allt fler kvinnor i Sverige kommer ut som Bitterfittor. De har insett att de har all rätt att vara missnöjda eftersom samhällssystemet systematiskt kränker kvinnor. Jag är glad att jag har fått revolutionskumpaner på Uppsala Stadsteater!
Författaren vill återerövra ord som används för att trycka ner kvinnor. Ord som bitter och fitta.
- Genom att kalla missnöjda och arga kvinnor bittra kränker man dem än en gång. Först när vi är arga, besvärliga och missnöjda kan vi få igenom de nödvändiga förändringarna, säger Maria Sveland och vi avslutar ett kort och intensivt telefonsamtal.

På den lilla scenen i Salongen på Uppsala Stadsteater finns mixerbord, sladdar, mikrofoner, datorskärmar och annat som radiojournalisten Sara, spelad av skådespelaren Anna Lyons, kan tänkas behöva för att berätta historien om sitt liv.
- Det här är som radioteater live och Anna är sin egen ljudtekniker, säger regissören Sara Giese.
- Och jag är helt oteknisk, konstaterar Anna Lyons med ett leende.
Anna Lyons har under hösten medverkat i Franziska på Stora scenen. Just nu har pjäsen uppehåll och hon kan ägna sig helhjärtat åt repetitionerna av Bitterfittan. Till skillnad från i Franziska är hon ensam på scenen, men hon är inte den enda som hörs.
- Det kommer att dyka upp röster från familjemedlemmar och andra. Pjäsen växlar fram och tillbaka mellan den mer experimenterande formen med mycket ljud och den traditionella monologen - från en solstol på Teneriffa, säger Sara Giese.
Kommer vi att känna igen bokens Sara i pjäsen?
- Mycket är klipp ur boken, men det är omstuvat och fragmentiserat. Pjäsen fokuserar på det politiska budskapet och precis som i boken är det Saras berättarjag som driver historien framåt, säger Sara Giese.
Vad är då pjäsens budskap?
- Bråka mer, tystna aldrig. Våga vara obekväm och känna det du känner, vara den du är. Våga prata om att halva befolkningen inte får det, säger Anna Lyons.
Får publiken några lösningar på problemen som Sara upplever i pjäsen?
- Nej inte lösningar, men kraft. Målet är att publiken hittar sina egna lösningar. Olika tolkningar kan samexistera, och det gäller att hitta den som passar en själv bäst, säger Sara Giese.

SPELDATUM: 20-24, 27, 29-30 november och 1, 19-20, 27-29 december i Salongen på Uppsala Stadsteater.
Anna Lyons
Född: 1970 i San Francisco.
Yrke: Skådespelare.
Bor: Stockholm.
Familj: Ja.
Utbildning: Scenskolan i Malmö 1994-1997.
Teatererfarenhet: Var under tre år en av de drivande bakom den fria teatergruppen Teater Bhopa i Göteborg där hon också medverkade i fem föreställningar. Flyttade till Stockholm för fyra år sedan och har medverkat i produktioner för Riksteatern och Stockholms stadsteater. I början av året var hon med i Körsbärsträdgården och nu medverkar hon i Franziska, båda på Uppsala Stadsteater.
Aktuell: Spelar rollen som Sara i föreställningen Bitterfittan, som på tisdag har urpremiär i Salongen på Uppsala Stadsteater.

Sara Giese
Född: 1974 i Täby utanför Stockholm.
Yrke: Regissör.
Bor: Stockholm.
Familj: Ja, stor!
Utbildning: Gick ut teaterregiutbildningen på Dramatiska institutet i Stockholm 2004.
Teatererfarenhet: Som slutproduktion på DI regisserade hon Bettysagorna av Åsa Lindholm på Teater Moment i Stockholm. Efter det har hon bland annat regisserat Allt ska bort av Anders Duus för Teater Västernorrland och Riksteatern, Mimis sexuella liv av Åsa Lindholm på Ung scen/öst, Personangrepp av Martin Crimp på Göteborgs stadsteater och Offret av Mattias Andersson på Ung scen/öst.
Aktuell: Regisserar Bitterfittan. Medverkar också i Modärna kvinnor, ett feministiskt projekt som lyfter fram kvinnliga dramatiker som var aktiva under förra sekelskiftet, på Stockholms stadsteater.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!