– DET HÄR VAR ALLT JAG DRÖMDE OM, VARFÖR ÄR JAG SÅ OLYCKLIG?
Orden skriks in i kameran av Elle Mills. Hon är 19 år och har 1,8 miljoner följare på YouTube. Det är eldsvådornas sommar 2018 och YouTubers förkolnas, brinner ut – usch, ursäkta liknelsen men det är oemotståndligt, det är tyvärr starkare än mig — i takt med skogarna. Hela kändisinternet rasar in i väggen en masse.
Om Rubén “El Rubius” Gundersen, Bobby Burns, Elle Mills, PewDiePie, Erik Phillips (känd som M3RKMUS1C) och Benjamin Vestergaard inte är namn som säger dig särskilt mycket kan jag säga följande: tillsammans följs de av ungefär 200 miljoner personer på YouTube och samtliga skenade in i väggen ungefär samtidigt. Något de också tårfyllt bekände i varsitt videoklipp, varpå de blev den mentala hälsans främsta korsfarare för miljontals kids.
Men sen började något hända på YouTube. Influencers, däribland många av de ovan nämnda, som Elle Mills och Felix ”PewDiePie” Kjellberg, började rekommendera appen BetterHelp. En app som, enligt hårt kampanjande influencers erbjöd onlineterapi med en professionell, licensierad terapeut.
Det var bara det att det där med ”professionell”, ”licensierad” och ”terapeut” visade sig vara… godtyckligt, milt uttryckt. En bluff, enligt PewDiePie som slutligen backade från samarbetet eftersom han inte ansåg det vara etiskt försvarbart. Andra fortsätter att förtroligt tipsa om appen. När ungdomars psykiska hälsa är i global kris och varje klick ger intäkter så finns det härlig deg att håva in.
Att det finns stålar i psykisk ohälsa är något som forskare vid Göteborgs Universitet har upptäckt, en forskning som bland annat P3:s "Tankesmedjan" har uppmärksammat. Enligt studien är psykisk ohälsa inte bara en resultat av stor framgång – utan kan även vara nyckeln till framgång. Det kan nämligen resultera i feta annonsintäkter om du är eller vill vara influencer. (Och det vill du troligen om du är ung. Iallafall enligt en undersökning från Youguv på uppdrag av Canon som visar att det är unga svenskars främsta drömyrke.)
I ett pressmeddelandet förklarar forskaren Magdalena Petersson McIntyre.
— Det är just dessa inlägg om att de till exempel mår dåligt, som resulterar i många likes och kommentarer. Det är just den responsen som annonsörer efterfrågar och därför ger en inkomst till kanalerna.
Dagens ungdomar är med andra ord en ren dröm för annonsörer – de är proffs på sociala medier och piss mår de ju redan, iallafall enligt dagliga rapporter och svarta rubriker om ungas psykiska ohälsa. Samtidigt varnar forskare för att det som tolkas som psykisk ohälsa i själva verkat ofta är vardagsproblem.
—Det som kallas psykisk ohälsa bland unga är ofta friska reaktioner på normala påfrestningar, Sorg, förtvivlan och ensamhet ska inte behandlas som medicinska problem, utan unga måste få andra verktyg att hantera de känslor som hör livet till, säger Ingemar Engström, professor i barn- och ungdomspsykiatri vid Örebro universitet, till svenska YLE och understryker att det såklart finns många unga som lider av djup depression och ångest. Men undrar sen om det verkligen är rimligt att åtta procent av Sveriges barn behandlas med psykofarmaka.
Man kan fråga sig vad som händer med ungdomarna som mår riktigt, riktigt dåligt i den här soppan av ordförbistring, profithunger och förebilder som tjänar miljoner på förtroliga tips.