– Jag har spelat en hel del på både gamla och nya Katalin tidigare, men det blir premiär för Konserthuset, säger Dan Berglund som spelar bas i Tonbruket.
Man kan säga att grunden till Tonbruket lades då Dan Berglund och gitarristen Johan Lindström för femton år sedan spelade tillsammans med Per "Texas" Johansson. Dan Berglund var därefter under lång tid medlem i prisade jazztrion Esbjörn Svensson Trio, en grupp som upplöstes då pianisten Esbjörn Svensson tragiskt gick bort 2008. En tid därefter tog Johan Lindström och Dan Berglund åter kontakt och bestämde sig för att dra i gång ett nytt projekt. Resultatet blev Tonbruket, som även innefattar Martin Hederos från The Soundtrack of our lives på piano och Andreas Werliin från Wildbirds & Peacedrums på trummor. Första skivan "Dig it to the end" släpptes 2011 (2010 släppte man under det ursprungliga namnet Dan Berglunds Tonbruket även en självbetitlad skiva), och Tonbruket har bland annat nominerats till Sveriges Radios musikpris Jazzkatten för bästa grupp.
– Pink Floyd är helt klart en stor influens, de spelade också mycket instrumentalt och vi har i stort samma sättning som de hade. Sedan har Tonbruket liknats vid Wilco, och där vet jag inte riktigt. Kanske sade jag någon gång att jag lyssnade på dem, men själv kan jag inte riktigt höra likheten.
Tonbrukets musik kan bäst beskrivas som jazzbetonad progressiv improvisationsrock, och de har genom åren spelat på allt från jazzklubben Fasching till svenska minifestivaler som Geggan och Fest på logen. De senaste åren har Tonbruket turnerat flitigt i både Sverige och Europa, bland annat som kompband åt Ane Brun. Dan Berglunds personliga favoritland att spela i är Tyskland.
– Det är ett jäkla bra land att spela i. Folk är på något sätt mer vana att gå på konsert där.
Förra året komponerade Tonbruket musiken till Dramatens produktion "Undertiden" på Elverket, ett performance i regi av Nadja Weiss där Tonbruket medverkade både som musiker och agerade på scen. Och till våren är det dags för gruppen att åter äntra Dramaten för en ny, ännu inte offentliggjord produktion.
– Vi kommer att skriva musiken i november och december, och börjar repetitionerna i januari.
Innan dess väntar dock en turné som tar Tonbruket till både Oslo, Finland och Kiev. Och så till Uppsala på lördag.