Psalmer med himmelsk hand
Det sistnämnda konceptet återupptar han på nya cd:n Hymn, och resultatet är om möjligt än mer övertygande. Ensam vid pianot lyckas Widmark knyta samman psalmmelodier med egen improvisation utan skarvar, som om dessa melodier bara låg där och väntade på att utforskas, varieras och bändas på.Han gör det varsamt, och man kan knappast låta bli att jämföra med hur Jan Johansson avlockade svenska folkmelodier helt nya möjligheter på skivan Jazz på svenska. Det finns en likhet i känslan för det avskalade, det enkla, i förmågan att sätta melodierna i fokus och ändå ha en stor frihet i spelet. Och Widmarks improvisationer känns inte sällan genomkomponerade, så väl smälter de in i sammanhanget.Flera av psalmtolkningarna får ett påfallande drag av folklore, och av folklig koral. Som en ålderdomlig folkvisa framträder O min Jesu dit du gått, och en avklarnad, stilla rörelse präglar På dig jag hoppas Herre kär, liksom den avslutande Din nåd står vakt omkring mitt hus. Men anslaget växlar, till exempel med en fanfarisk känsla och dansartad rytm i Bort med tanken sorgsna hjärta. Och Widmark får flera av skivans melodier att dansa. Han inleder gärna med melodin rätt upp och ned, nästan snålt, som i den första versionen av Din klara sol går åter upp, och glider sedan nästan omärkligt över i stilla jazzblues, eller lätta studsande synkoper i På dig jag hoppas Herre kär.Ibland tar han ut vidare svängar, blir jazzigt porlande i spelet, så även i några egna Fantasier som bygger på psalmmelodier. Och det är intressant att jämföra de olika versioner som finns av några av melodierna, hur karaktären omdanas, från jazz till stilla hymn. Widmarks nya psalmskiva fungerar utmärkt som avstressande bakgrundsmusik, men tål sannerligen att gå in i och avnjutas koncentrerat. Jag har prövat båda sätten, med stor tillfredsställelse. Det här är musik utan vassa armbågar.
Anders Widmark|Hymn (Sonet/Universal)
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!