Premiärkonsert som solist i Uppsala Kammarorkester

Lars Frykholm, cellist i Uppsala Kammarorkester i Uppsala, som är solist i orkesterns första konsert för säsongen på torsdagskvällen.

Foto: Pelle Johansson

Kultur och Nöje2008-09-18 00:01
Du är solist i Moses Pergaments Konsert för violoncell och orkester. Har du rampfeber?
- Ja, det är nervöst. Det är inte mitt jobb att vara solist på det här sättet. Jag spelar ju i orkestern. I och för sig betyder det ibland ganska stora solistiska avsnitt, även när jag spelar med Kammarsolisterna, men det är ändå inte samma sak som att verkligen vara solist, som nu.

Men det är ju din egen idé!
- Jag hörde den här konserten för sådär 20 år sedan och blev fängslad av den. Den är väldig speciell: knölig 50-talsmodernistisk, med judiska inslag. Inte klezmermusik utan mer klagosång.

Är musiken vacker?
- Bitvis i de melodiösa delarna. Men också sträv och 50-talsful. Detta är ett stort verk, som tar en halvtimme. Moses Pergament har försökt bygga något riktigt stort, möjligtvis kunde han ha ransonerat lite...

Ditt instrument är cello, violoncell, ett sensuellt instrument, eller vad tycker du, som har valt det?
- Det finns en väldig värme i cellons ton. Men att jag valde just cello när jag var liten - det bara blev så. Instrumentet har ett stort register, spänner över fyra oktaver. Det är lite speciellt att det går så högt.

Torsdagens konsert i Konserthusets stora sal, som också innehåller musik av Lars-Erik Larsson och Jean Sibelius, spelas in av Sveriges Radio P2.
FAKTA
Moses Pergament, 1893-1977, finländsk-svensk tonsättare och musikskriftställare (svensk medborgare 1918), påverkad av Stravinsky och judisk kultur. MP introducerade nya strömningar inom musiken bland annat som skribent i Svenska Dagbladet och Aftontidningen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!