– Det är frågan om musikalisk ordmagi, en genre som inte funnits förr, förklarar ordekvilibristen Jacke Sjödin frankt.
Han har denna dag lite dåligt samvete inför de övriga två scenkollegorna, trollkarlen Johan Stål och musiken Sanna Hodell, eftersom han alldeles nyss presenterat ett nytt manus för dem, bara några dagar före premiär. Men de båda tycker det är kul och att de har ett kreativt arbetssätt som bygger på lust till vad de håller på med. Alla tre menar att detta är en föreställning som dessutom kan ändra sig under spelperiodens gång.
– Det är lite som att lägga rälsen när man hör tåget bakom sig, beskriver Jacke Sjödin sin skrivprocess.
– Jag har sett flera filmer med trollerier för att musiksätta Johans nummer. Han har filmat sig själv i badrumsspegeln. Udda, men kul sätt att jobba, säger Sanna Hodell.
– Det är en rolig kombo med oss tre och ingen kan sno vårt koncept då det bygger på att det är just vi tillsammans, säger Johan Ståhl.
Jacke Sjödin är välkänd för UNT:s läsare som söndagskrönikör. Han har också förgyllt åtskilliga konferenser med sin improvisationsrimkonst, varit en av fyra lyckliga män i en av Reginateaterns största publiksuccéer, med mera. Johan Ståhl och hans trollerikonst behöver väl heller inte någon ingående presentation. Han har bland annat blivit tvåa i VM i trolleri och är nu den drivande kraften bakom Uppsala magic & comedy festival. Sanna Hodell är en flitigt anlitad teatermusiker, bland annat av Uppsala stadsteater. Hon sjunger också, en del jazz bland annat.
Det är dock första gången de tre står på scenen tillsammans och de pratar glatt om vilka gränsöverskridanden det kan innebära både för dem och för vad publiken ska få uppleva. Som till exempel en trollerikonstnär som sjunger och en musiker som även agerar scentekniker samt en ordkonstnär som tvingats till att komponera ny musik när den gamla inte har räckt till.
Handlingen i föreställningen och dess struktur menar de dock är tänkt ska bli en överraskning. Men säkert är att det blir sång, rim, trolleri, dagsaktualiteter och musik.
– Föreställningen är en enaktare därför att vi tänkt att man kan fuska i en paus med trolleri och fuska vill vi inte. Grodan i titeln är allestädes närvarande och bidrar till sagotemat i föreställningen, säger Jacke Sjödin.
– Jag är själv en nörd när det gäller att uppleva trolleriföreställningar och kan resa långt i världen för att se originella sådana. Men jag måste säga att något liknande har jag inte upplevt förut, säger Johan Ståhl.
Hans har minst två trick med i "Gula grodan" som har världspremiär. En trollkonstnär är nämligen ofta också innovatör av helt nya nummer.
– Ingen av de längre numren jag gör här har jag gjort förut. Det ena numret som har världspremiär heter "Vykortet", avslöjar Johan Ståhl och ser i nästa stund ut som att han har sagt för mycket.
– Men en och annan försvinnande näsduk från förut har du allt med nu också, säger Jacke Sjödin.
Trion har forslat ett par släpvagnar med rekvisita och scenografi till Reginateatern, det mesta hämtat från Jacke Sjödins förråd. En gul groda ingår, som är i en storlek som passar i Johan Ståhls ficka.
– Föreställningen är en verklighetsflykt. Efteråt släpper vi ut publiken i den verkliga världen igen. Men kanske de har lite gulare glasögon då, säger Jacke Sjödin.
Femton föreställningar av "Gula grodan" är inplanerade under hösten på Reginateatern.