Platt men sentimentalt berörande
Evening är inte en bra film. Den är tillrättalagd, bitvis platt, bitvis förutsägbar som ett trafikljus. Men mitt i allt det dåliga finns något berörande om när livet springer ifrån, skriver Kalle Dixelius.
Patrick Wilson och Claire Danes i Evening.
Foto: Scanbox
"Vi dödade Buddy, Harris och jag" mumlar hon på dödsbädden. Klipp tillbaka i tiden: Buddy är full, han vinglar längs en mörk väg. Hmmmmmm, undrar om han kommer bli överkörd?
På Anns (Vanessa Redgraves) dödsbädd finns inget obehagligt: ingen smärta, ingen ångest, inget dräggel, ingen rädsla. Det finns bara gamla, fina - och lite, lite förbjudna - minnen. Så där lätt är det inte att dö, tänker jag hela tiden.
I hennes minnesbilder spelas en kärlekshistoria upp: hon träffar en stilig läkare, Harris, på sin bäste väninnas bröllop. De får ihop det, men det varar bara en helg. Varför det inte blev mer än så förblir en gåta. I stället gifter hon sig med män hon egentligen inte vill ha och vantrivs med mammalivet. Man väntar hela tiden på att hon ska avslöja något stort, viktigt och omvälvande där på den vackra dödsbädden.
Så, alltså: det är inte en bra film. Ändå klämmer jag en tår när jag ser hur stora beslut tas på felaktiga grunder. När livet springer ifrån.
Så något har den, den här filmen. Bland allt det dåliga finns något berörande. Oklart vad, dock.
Evening
Regi: Lajos Koltai.
Filmstaden. Manus: Susan Minot & Michael Cunningham. Foto: Guyla pados. Musik: Jan A P Kaszmarek. I rollerna: Meryl Streep, Glenn Close, Claire Danes med flera
Regi: Lajos Koltai.
Filmstaden. Manus: Susan Minot & Michael Cunningham. Foto: Guyla pados. Musik: Jan A P Kaszmarek. I rollerna: Meryl Streep, Glenn Close, Claire Danes med flera
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!