Peter Mattei sjunger i Konserthuset

Världsbarytonen Peter Mattei och operasopranen Karolina Andersson är två av solisterna när Bachs h-mollmässa framförs i Konserthuset i Uppsala på söndagen.

Kultur och Nöje2008-10-25 11:00
Johann Sebastian Bachs Mässa i h-moll påbörjades (Sanctus) av tonsättaren 1724, året efter att han börjat sin livslånga tjänst som kantor och kompositör i Thomasskolan i Leipzig. Sista stycket skrev han 1748/49, året innan han dog. Man kan avläsa hans musikaliska utveckling genom åren i h-mollmässan, som på sin tid i vissa avseenden var mycket modern och avancerad.

När h-mollmässan i morgon tar ett steg från de stora katedralernas värld till Konserthuset i Uppsala är det ett av den västerländska kulturhistoriens mäktigaste kyrkomusikaliska verk som publiken får lyssna till - just som konsert, utan den sakrala miljöns arkitektur, ikoniska bilder och klangbotten.
Barytonen Peter Mattei har inte sjungit h-mollmässan på 20 år. Den är, trots sitt anseende som mästerverk, inte hans favorit bland Bachs verk:
- Matteuspassionen ligger närmare mitt hjärta. Johannespassionen tycker jag också om att sjunga. Men visst finns det satser i h-mollmässan som är otroliga. Jag älskar Bach! Han är störst för mig, säger Peter Mattei.

Senaste veckorna har han jäktat mellan hemmet i Stockholm och Oslo där han har sjungit opera, Don Carlos. Efter h-mollmässan kommer en lugnare period när han skall spela in en cd med high lights ur sin operakarriär.
- Jag har inte helt bestämt vad det blir - förutom att det blir Mozart.

Karolina Andersson har fast tjänst som sångsolist på Komische Oper i Berlin. Hon har ett förflutet i Allmänna Sången från studietiden (etnologi bland annat) i Uppsala på 1990-talet.
- Det skall bli roligt att få sjunga med Allmänna Sången igen! H-mollmässan har jag aldrig sjungit. Det är jättevacker musik, som låter lättsjungen, men inte är det. Bach, han är lite klurig och överraskar mer än man tror, säger hon.
Karolina Andersson debuterade sensationellt 2006 som Nattens Drottning i Mozarts opera Trollflöjten på Operan i Stockholm redan under sin studietid på Operahögskolan i Göteborg. Och efter att därefter ha sjungit på Theatre de Capitole i Toulouse i Frankrike, i stället för att som examensarbete delta i en slutproduktion på Operahögskolan, fick hon anställning vid Komische Oper.
- Det är fantastiskt att så fort få fast anställning, men jag vet inte hur länge jag fortsätter. Kanske blir jag frilansare, säger hon.

Hon är hög sopran och har provat på svåra koloraturer. Men det behöver hon inte frukta i h-mollmässan.
- Den är ganska låg i förhållande till min röst. Jag tror högsta tonen är tvåstrukna a, säger hon, viss om att kunna klättra ett flertal tonsteg högre upp på skalan om det skulle krävas.
H-mollmässan framförs av Allmänna Sången och Värmlandsoperans Sinfonietta med solisterna Peter Mattei, Karolina Andersson, Annika Hudak och Klas Hedlund. Konserthuset i Uppsala klockan 16 25 oktober.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!