Perfekta vinklar
DEN NYA VÄRLDEN. Det kunde varit Sverige sista halvan av 1800-talet. Eller hur många länder som helst under historien där man blivit tvungen att utvandra för att överleva. Likaså att tvingas utstå en djup förnedring för att tillåtas invandra.
Regissören Emanuele Crialese arbetar mycket med att göra bilderna speciella i det historiska eposet Den nya världen.
Foto: Scanpix
Så enkelt är det dock inte. En stor del av filmen handlar om när familjen kommer fram till tullen i USA. Här får ingen passera som är sjuk, förståndshandikappad, lusig, för gammal eller bara allmänt fel. Det nya landet ska hållas rent.
Emanuele Crialese förtäljer deras livsöde på ett sätt som kunde ha blivit en rak historiefilm om han inte haft en så makalös hand med bilderna. Filmen är genomgående så skönt filmad att man nästan glömmer bort var det handlar om.
En del är fantasterier och drömmar där han tar ut svängarna ordentligt, det kan likna rockvideo emellanåt. Annat vittnar om en detaljkärlek som nästan känns rörande i att återskapa de historiska miljöerna.
Lite blir det på bekostnad av människorna i filmen. De kommer ibland i skymundan i jakten på den perfekta kameravinkeln eller fantasirika infallet.
Det är lite synd. Men å andra sidan är Den nya världen en mycket vacker film i allt elände.
Bra skådespeleri saknas dock inte. Charlotte Gainsbourg. Vincenzo Amato, Andrea Prodan och övriga gör en stark insats och får fram nyanserna hos sina figurer. Det kan behövas för att det inte ska bli en diskbänksrealistisk eländesskildring. Nu är det betydligt mer.
Den nya världen (Nuovomondo)
Regi & manus: Emanuele Crialese
FYRISBIOGRAFEN.
Foto: Agnés Godard. Musik: Antonio Castrigiano.
I rollerna: Charlotte Gainsbourg. Vincenzo Amato, Andrea Prodan, m fl.
Regi & manus: Emanuele Crialese
FYRISBIOGRAFEN.
Foto: Agnés Godard. Musik: Antonio Castrigiano.
I rollerna: Charlotte Gainsbourg. Vincenzo Amato, Andrea Prodan, m fl.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!