Pengar och tro i Lewis konsthantverk

Formgivaren Maria Lewis vill att konsthantverk ska tycka någonting. I utställningen ... och förlåt oss våra skulder diskuterar hon en välbekant konflikt mellan andligt och materiellt värde. Det är inte bara staten och kapitalet som sitter i samma båt.

Det finns bara en gud. Tro och pengar i skön förening av Maria Lewis i materialen sterlingsilver och dollarsedlar. I morgon öppnar utställningen ...och förlåt oss våra skulder på Kaleido i Uppsala.

Det finns bara en gud. Tro och pengar i skön förening av Maria Lewis i materialen sterlingsilver och dollarsedlar. I morgon öppnar utställningen ...och förlåt oss våra skulder på Kaleido i Uppsala.

Foto:

Kultur och Nöje2009-08-28 07:53
Skrivmaskinstangenter, gamla ölburkar och tuggade tuggummin. Maria Lewis återvinningssmycken har ofta hittat sitt material på sophögen. I utställningen ...och förlåt oss våra skulder, som öppnar på lördag, presenterar hon en installation som utgår från helt andra material. I Kaleidos utställningsalkov möter betraktaren pengar och religion i bokstavlig förening.
— Det är ett slags bankkapell. Det är en inredning som är typisk för ett kapell, men det handlar om pengar. Pengar och tro går in i varandra, jag tycker att det är fascinerande. Det handlar om värde och värderingar, säger formgivaren själv och tillägger att iscensättningen av ett helt rum också innebär ett nytt steg i hennes konstnärskap.

Utställningens mest utmärkande materialmässiga beståndsdel är pengar. Både gamla och nya svenska kronor, dollar och andra valutor har fått ny funktion som delar i korthus, kors, radband och andra mer eller mindre sakrala föremål. Flera av de valutor som dyker upp i utställningen är sådana som har drabbats av hyperinflation. Maria Lewis har själv lagt ner en hel del pengar i installationen, som inte är till salu.
— Det går inte att sälja det här, hur skulle jag kunna göra det med trovärdigheten i behåll, men samtidigt behöver man ju tjäna pengar. Ett tag tänkte jag att man skulle kunna byta till sig föremålen, men det blev för komplicerat, det fick bli så här, och när det väl var bestämt så var det en underbar befrielse.

Kyrkan har alltid varit en institution med makt, och makt och pengar sitter som bekant ihop. Man behöver knappast gå tillbaka så långt som till avlatsbreven för att hitta exempel på att tro och pengar har trasslat ihop sig. Maria Lewis vill problematisera sina ämnen, men inte kritisera någons personliga tro, betonar hon. Installationen handlar om att betrakta olika strukturer av makt.
— Jag ville verkligen göra något med lite innehåll, och så var det roligt att göra något större och inte bara smycken. Och så ville jag göra något politiskt, faktiskt. Jag är så trött på allt konsthantverk som bara är vackert eller kitschigt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!