Själv tycker hon dock bara att det är roligt att spela och möta publiken, även om schemat är packat. Det enda som är jobbigt är alla förberedelser runtomkring. Men som väl är sköter hennes man Klas Burling det mesta av den biten.
– Och det är underbart att resa genom Sverige om sommaren, säger Dana Dragomir, som är väldigt förtjust i just den här årstiden.
Hon är uppvuxen i diktaturens Rumänien, varifrån hon flydde till USA 1985 som 21-åring, och efter ett par år hamnade i Sverige. Efter genombrottet 1990 med ledmotivet till filmen Mio min Mio har Dana Dragomir turnerat världen över med panflöjten i släptåg, och sålt runt en miljon skivor.
När hon började spela var Rumäniens nationalinstrument panflöjten ett typiskt manligt attribut. Det har förändrats, berättar Dana Dragomir.
– Ja självklart, efter mig har tjejer börjat spela. Folk tyckte det såg fult ut för man var ovan att se en tjej spela det. Jag var också rädd för att det skulle se fult ut, men det gick bra. Hur man håller instrumentet är väldigt viktigt, hur du blir ett med ditt instrument - inte bara tekniken.
Men för Danas del berodde valet av panflöjt till stor del på desperation. Hon hade spelat piano i åtta år - men konkurrensen mellan de unga pianisterna som sökte in till Rumäniens mest prestigefulla musikgymnasium var stenhård. För att öka chanserna att komma in var hon tvungen att byta till flöjt, med kort varsel.
– Jag lärde mig 1-2 enkla låtar och klarade inträdesprovet. Jag blev snabbt fascinerad av panflöjten, det är ett så läckert instrument, man kunde göra så mycket med det. Sedan gick det jättefort, två år senare blev jag upptäckt och jättekänd. Jag hade otrolig tur, säger Dana Dragomir
Morgondagens konsert går i sommarens tecken. Det blir dels vismusik - Dana Dragomirs senaste album är en hyllning till den svenska visan - men även pop, klassiskt och opera, på panflöjt och piano.
– Det blir saker som folk känner igen och inte för komplicerat, utan låtar som får folk att känna ”ahh” och som de älskar att höra, säger Dana Dragomir.