På gränsen till fånigt

Ödestemat i filmäventyret The Adjustment bureau är rent larvigt, tycker Harald Pålbrandt.

Foto: -

Kultur och Nöje2011-03-11 09:00

Alla våra handlingar är förutbestämda av ödet, enligt det här fåniga science fiction-äventyret. Och så fort en människa råkar göra ett avsteg från ödets stora plan är övernaturliga agenter (eventuellt är de änglar!) från The adjustment bureau på plats och rättar till misstaget.
En som blir varse detta är New York-politikern David Norris, som förälskar sig i en ung kvinna som han träffar på av en slump. Problemet är att deras kärlekshistoria inte ingår i Planen, varför de hemliga agenterna (som av någon anledning alla är män) tänker sätta stopp för den. Detta berättar de nämligen för David efter att han råkat upptäcka deras förehavanden – lustigt nog kan de begå sådana misstag trots superkrafter och århundraden av träning.

David vägrar dock att finna sig i sitt öde och beslutar sig för att ta upp kampen med agenterna. Därpå följer en blandning av thriller och romantiskt drama som för tankarna till såväl Hitchcock som förra årets megasuccé Inception. Men trots en rätt lovande inledning blir det aldrig särskilt spännande utan mest larvigt.
Filmen bygger på en novell av science fiction-författaren Philip K Dick, vars berättelser ligger till grund för smarta thrillers som Blade runner och Minority report. Den kvaliteten är The adjustment bureau tyvärr inte i närheten av.

The adjustment bureau

Regi: Georg Nolfi
Manus: Georg Nolfi. Foto: John Toll. Musik: Thomas Newman. I rollerna: Matt Damon, Emily Blunt, Anthony Mackie, John Slattery, Terence Stamp m.fl.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!