Ozons skamlösa flört med melodramen
Den franske regissören François Ozons flirtar skamlöst med melodramen i sin engelskpråkiga debut Hennes envisa hjärta, något som bland annat leder till förbryllande överspel konstaterar Erik Helmerson.
Romola Garai spelar konstant över i "Hennes envisa hjärta", François Ozons svulstiga betraktelse över konstens utövare och villkor.
Foto: Nonstop entertainment
Men det ska snart visa sig att Angel Deverell snarare är en engelsk 1800-talsversion av Jan Guillou; föraktad av kritikerna men extremt läst och rikare än Krösus Sork.
Den franske regissören François Ozon brukar utmärka sig av fingertoppskänsla när det gäller att plocka skådespelerskor, som mest accentuerat i "8 kvinnor". "Hennes envisa hjärta" är hans engelska debut och här tycks fingertopparna ha svikit en aning.
Eller är Romola Garais överspel medvetet? Är det konsekvent med filmens andra skamlösa flirtar med melodramen; åskknallarna i dramatiska scener, det teatrala utspelet, specialeffekterna som har den tekniska nivån hos ett gymnasiespex?
Formen åsido: Mest av allt handlar "Hennes envisa hjärta" om den intellektuelles roll i världen. Ska hon finnas i glastornet, med fullständig överblick, eller vid fronten? Angel väljer tornet och låter beundrarskarorna samlas därunder. Men då finns alltid risken att massan snart byter humör och försöker jämna det med marken.
Hennes envisa hjärta
(Angel)
Regi: François Ozon
Royal. Manus: Martin Crimp & François Ozon. I rollerna: Romola Garai, Sam Neill, Michael Fassbender m fl.
(Angel)
Regi: François Ozon
Royal. Manus: Martin Crimp & François Ozon. I rollerna: Romola Garai, Sam Neill, Michael Fassbender m fl.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!