Otrohet i svensk närbild
Simon Staho har gjort en elegant och välformulerad film om otrohet, med bland andra Mikael Persbrandt och Lena Endre i de största rollerna. Ändå blir Susanne Sigroth-Lambe inte riktigt berörd av Himlens hjärta.
Mikael Persbrandt och Lena Endre spelar ett par som varit gifta länge och som får problem i dramat Himlens hjärta.
Foto: Sonet
Simon Staho låter sitt dubbelsidiga äktenskapsdrama utspelas med skådespelarnas ansikten ständigt i närbild och med miljöer från övre medelklass som fond. På det sättet liknar filmen Ingmar Bergmans Scener ur ett äktenskap.
Dessa fyra skådespelare i Himlens hjärta håller sannerligen för närmare granskning, precis som deras kolleger Liv Ullmann och Erland Josephson gjorde 1973. Inte ett tonfall klingar falskt, inte en banalitet saknar laddning. För banal är berättelsen och de säger inte precis några svårbegripliga saker till varandra. Men livet kan vara just så här intensivt banalt. Och smärtsamt.
Ändå blir inte jag riktigt berörd. Stahos film är elegant, välformulerad och liksom oklanderlig i sitt upplägg. Men berättelsen känns alldeles för välkänd, vi får se mycket sittande vid parmiddagsbord och bollande med undertexter i replikerna. Händelseutvecklingen känns aningen instängd, som i ett laboratorierör. Men det filmen saknar i överraskningar tar den igen i intensitet. Närheten till dessa fyra öden fascinerar åtminstone intellektuellt.
Himlens hjärta
Regi: Simon Staho.
Filmstaden
Manus: Simon Staho och Peter Asmussen. Foto: Anders Boman. Musik: Stefan Nilsson. I rollerna: Mikael Persbrandt, Lena Endre, Maria Lundqvist, Jakob Ekelund, Ingemar Carlehed.
Regi: Simon Staho.
Filmstaden
Manus: Simon Staho och Peter Asmussen. Foto: Anders Boman. Musik: Stefan Nilsson. I rollerna: Mikael Persbrandt, Lena Endre, Maria Lundqvist, Jakob Ekelund, Ingemar Carlehed.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!