Ord får ben

KULTUR Uppsalabaserade Focus Dance bjuder på en premiär och ytterligare tre verk i helaftonsföreställningen Skiftande fokus - Tre korta dansverk och en Silly one! Åldrande, allvar och humor på ett bräde.

Kultur och Nöje2010-04-14 09:45

Videon är inte längre tillgänglig

William Shakespeares drama Kung Lear utspelas i värld som är en "skådeplats för narrar", och kanske är det därför den fyrahundra år gamla texten fortsätter att vara aktuell. I pjäsen ska en åldrande kund Lear dela upp sitt rike mellan sina tre döttrar, men innan han bestämmer vem som får vad vill han se en motprestation i en grandios kärleksförklaring. Den enda dotter som verkligen älskar honom vägrar delta i tävlingen och förskjuts, och när kung Lear inser sitt misstag är det för sent och han försvinner alltmer desillusionerad i sitt eget sinne.
Familjerelationer, åldrande och kärlek är eviga teman som kan tolkas om och om igen. I föreställningen Real, som har världspremiär på Uppsala stadsteaters lilla scen i dag onsdag, har koreografen Joseph Sturdy och hans Uppsalabaserade danskompani Focus Dance satt tänderna i Shakespeares klassiker och stöpt om pjäsen till rörelser och dans.
- Det är en väldigt stark koreografi. Man känner igen en hel del om man har sett de här männen som sitter på ålderdomshem och har förlorat sin styrka. Kanske tycker jag att den är extra stark eftersom den påminner mig om min morfar, som var en stark bonde, och slutade sina dagar i rullstol på ett hem, säger Marie Larsson Sturdy, dansare och vd på Focus Dance.
Att översätta text till dans är inte alldeles okomplicerat. Koreografen måste hitta egna personliga ingångar till det skrivna för att kunna gjuta orden i rörelser.
- Man brukar ju säga att en målning säger mer än 1000 ord, och en gest, en diagonal eller en rörelse kan också göra det, även om jag inte tycker att dans och text står i något motsatsförhållande till varandra, säger Marie Larsson Sturdy.
Förutom Kung Lear-tolkningen Real består Skiftande fokus av ytterligare tre verk där bland annat Kejsarens nya kläder och Hamlet agerar utgångspunkter. Den förstnämnda blir i koreografin Den nakna sanningen en motvikt till det tunga.
- Det är dramatiska grejer och Joseph kände att vi behövde en silly one. Den nakna sanningen är fart och fläkt och vi har svårt att hålla oss för skratt när vi gör den. Så det blir verkligen skiftande fokus.

 

Skiftande fokus

Tre korta dansverk och en Silly one!, Focus Dance på Uppsala stadsteater, 14-15/4.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!