Orättvis kritik mot litteratur för kvinnor

Bokomslagen är färgglada och glansiga som karamellpapper. Men som så mycket annat njutningsfullt utstår chick lit hård kritik. Margaretha Fahlgren vid Uppsala universitet vet varför.

Margareta Fahlgren vid Uppsala universitet analyserar kritiken mot chick lit.

Margareta Fahlgren vid Uppsala universitet analyserar kritiken mot chick lit.

Foto: Hans E Ericson

Kultur och Nöje2008-04-19 00:01
Under 1980-talet fick författare som Jackie Collins och Judith Krantz oss att sluka tusentals sidor om sex och makt. Tio år senare var det dags för nästa generations kvinnliga författare att toppa försäljningen - men också att provocera. Liksom sina föregångare blir de ömsom utskällda av litteraturkritikerna, ömsom utfrysta. Margaretha Fahlgren är professor i litteraturvetenskap och forskningsledare vid centrum för genusvetenskap och forskar just nu kring kvinnlig populärlitteratur.

- Jackie Collins provocerade något oerhört på 1980-talet. Hon var stolt över vad hon åstadkommit, att hon tjänade så bra på sina böcker att hon kunde köpa ett slott. När det stod klart att hon skulle komma till bokmässan i Göteborg 1989 blev det högljudda protester. Seminariet om hennes litteratur som hölls på bokmässan var hon själv inte ens bjuden till, säger Margaretha Fahlgren.

Tantsnusk, kallades Jackie Collins böcker. Eller FLN-litteratur. Där förkortningen står för flärd, lidelse och njutning. Ett tydligt drag, som Margaretha Fahlgren ser inom chick lit är att den tydligt tar avstånd från 80-talets feminism. Medan kvinnorna i 80-talslitteraturen var perfekta och hårt tuktade, och ofta valde bort familjeliv till förmån för karriären försöker karaktärerna i chick lit-genren få allt att gå ihop. Och det finns ett närmande mellan könen som inte fanns i de tidigare böckerna. Svensk chick lit innehåller mer existentiell ångest än till exempel brittisk och amerikansk. Här finns alla förutsättningar för ett jämställt liv, men vad gör man när det inte fungerar?

- I chick lit behöver kvinnorna inte erövra yrkesrollen, de har den redan. Nu handlar det mer om att förstå sig själv, att diskutera den egna identiteten.
Kritiken mot chick lit är orättvis, tycker Margaretha Fahlgren, även om hon i nästa andetag tillägger att chick lit inte är någon samhällsomstörtande litteratur.
Det finns en manlig motsvarighet till chick lit, och det är lad lit - killitteratur skriven av författare som till exempel Nick Hornby.

- Det finns en klar skillnad i hållningen mot dessa böcker, de får inte samma kritik.
När män skriver är det generellt, när kvinnor skriver är det speciellt. Detta kan man se långt tillbaka i litteraturhistorien. Margaretha Fahlgren ger exemplet Jack av Ulf Lundell. När den kom blev den en generationsroman.
- Men det är ju en generationsroman för män.
Margaretha Fahlgren säger att hon ser tydliga queerteorier i chick lit. Det finns ett behov av att omdefiniera begrepp som manligt och kvinnligt.
- Kvinnorna i de här böckerna iscensätter gång på gång sin kvinnlighet. Men hela tiden brakar det ihop. Och allt beskrivs med humor och ironi.
FAKTA

* "Chick" betyder tjej på engelska och "lit" är en förkortning för litteratur.

* Startskottet för genren var Helene Fieldings roman Bridget Jones dagbok, som kom ut 1996. Marian Keyes är en annan författare som toppar försäljningslistorna. I Sverige var Denise Rudberg först med sin bok Väninnan, 2000.

* Genren har vidgats något under åren men en beskrivning av traditionell chick lit skulle kunna vara: populärlitteratur skriven av en kvinnlig författare, som skildrar yngre storstadskvinnors liv. Huvudkaraktären är mitt i en attraktiv karriär, eller på väg mot en. Hon har höga krav på kärleken, vars tema behandlas på ett nytt sätt. Därför ses genren ibland som postfeministisk. Tilltalet mellan läsare och författare är nära och stilen präglas av humor och ironi.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!