Det är en snutt som har väckt häftiga reaktioner i USA. Typisk är sportkommentatorn Christine Brannan som sagt: "Det handlar bara om dollar, det handlar bara om Nike och om affärer. Det har inget med etik eller moral att göra."
En gång - och det är inte ens så förfärligt länge sen - kunde offentliga personer låta förstå att de räknade med att bedömas på vad de gjorde rent professionellt och att deras privatliv inte angick andra än dem själva och deras närmaste. I dag kräver medier och allmänhet - eller är det strängt taget bara medierna? - att offentliga personer också ska vika ut sig offentligt. Frågan är bara vad konsekvenserna blir.
I Storbritannien har det konservativa partiets ledare David Cameron talat ut om sorgen efter sin gravt funktionshindrade sexårige son Ivans död. "Det är en tuff förlust och det tar tid att ens börja hämta sig," förklarade han med tårar i ögonen i en tv-intervju. "Det är en sorts resa mellan å ena sidan att förstå vad du har mist, vad du saknar och å andra sidan att vara tacksam över vad du en gång haft. Det tar helt enkelt lång tid."
Det är berörande och också kloka ord men i Storbritannien har de på bred front misstänkliggjorts därför att landet går till parlamentsval i början av maj. Av samma skäl har man misstänkliggjort Camerons hustru Samanthas graviditet som också den offentliggjordes precis när valkampanjen på allvar drog i gång.
Men:
Är det otänkbart att ord som fälls i en valkampanj verkligen kan tas emot som berörande och kloka - och potentiellt tröstande för andra i samma belägenhet?
Och ska vi verkligen tro att en politikerhustru blir gravid bara för att förbättra sin mans chanser att bli premiärminister?
Ska vi inte snarare tro att det är vi som på ett paradoxalt vis börjat förakta offentliga personer för just den öppenhet vi krävt av dem?
Och att vi blivit ännu mer cyniska än vi har anledning att vara?
För övrigt har också Labour-ledaren och nuvarande premiärministern Gordon Brown - mannen vars ansikte sägs passa bäst för radio - mist ett barn, en liten dotter som dog som nyfödd.
Också han har nyligen talat ut.
Öppna dig - och riskera förakt
Nike är ett av de få företag som inte dragit sig undan nu när Tiger Woods inte längre är något klart lysande föredöme för ungdomen. I en trettio sekunders svartvit tv-reklam golfstjärnan gjort för Nike lyssnar han mycket allvarsamt medan hans pappa Earl - som stått honom nära men nu varit död i fyra år - uppenbarar sig och uttalar ord som ger sken av att syfta på sonens aktuella livssituation: "Tiger, jag brukar vara nyfiken och vilja locka till diskussion. Jag vill veta hur du tänkte. Jag vill veta hur du känner och om du lärde dig något?"
In this image provided by Nike Inc., Tiger Woods appears in a Nike commercial to air starting Wednesday, April 7, 2010 on ESPN. In the stark, black-and-white ad, Woods looks directly into the camera without speaking while a recording of his late father is heard, speaking about taking responsibility. (AP Photo/Nike) NO SALES
Foto:
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.