Omöjlig kärlek bland jordgubbarna

En jordgubbsodling i Blekinge blir skådeplatsen för orättvisor och omöjlig kärlek i Wiktor Ericssons skickliga spelfilmsdebut ”Jordgubbslandet”.

Jordgubbsmånad. Oväntad kärlek uppstår mellan den polske jordgubbsplockaren Wojtek (Staszek Cywka) och hans svenska arbetsgivares dotter, Annelie (Nelly Axelsson).

Jordgubbsmånad. Oväntad kärlek uppstår mellan den polske jordgubbsplockaren Wojtek (Staszek Cywka) och hans svenska arbetsgivares dotter, Annelie (Nelly Axelsson).

Foto: PHOTOUP Mikolaj Urbanski

Kultur och Nöje2017-06-30 06:00

De plockar våra bär, asfalterar våra garageuppfarter och städar våra hem. Ändå är de nästan helt osynliga. Gästarbetarna som söker sig till Sverige för tillfälliga arbeten har blivit som statister i den svenska vardagen. De får sällan några egna repliker.

I dramat ”Jordgubbslandet” förenar regissören Wiktor Ericsson skickligt bister samhällskommentar med skir romantik och vänder på perspektiven.

I centrum står 15-årige Wojtek (Staszek Cywka), som kommer från Polen till Listerlandet i Blekinge för att plocka jordgubbar tillsammans med sina föräldrar. Han bor i en sunkig husvagn med sina föräldrar som är kärleksfulla men besvikna på livet. Hans mamma (Julia Kijowska) vill till varje pris att sonen ska få en fin utbildning, men på plats i Blekinge frestas Wojtek av några landsmäns prat om snabba pengar och festresor till Amsterdam.

Polackerna är föraktade av ortsbefolkningen samtidigt som gästarbetarna i tysthet ser ner på de svenska ”bondlurkarna”. När Wojtek och bondens dotter Annelie (Nelly Axelsson) förälskar sig i varandra är det bäddat för komplikationer.

Ericsson, som tidigare gjort komediserierna ”Halvvägs till himlen” och ”Starke man”, och dokumentären ”The Sarnos – A life in dirty movies”, skildrar den svenska sommaren genom en ny lins och blottlägger orättvisa och ojämlikhet. Om dem som utför det arbete som ingen svensk vill ha, till en lön som inget fackförbund skulle acceptera. Om svenska arbetsgivare som låser in sina utländska arbetare över natten så att de ska få ha kräftskiva utan risk för att bli störda i snapsandet.

Men det är också en oblygt romantisk Romeo och Julia-berättelse, om ung kärlek över gränser, och vad den kostar på. Både Cywka och Axelsson är självlysande i sina roller, och filmen blir aldrig förutsägbar.

De starka känslorna gestaltas också fantastiskt fint av filmmusiken signerad den nyzeeländske kompositören Hanan Townshend (som har gjort musiken till Terrence Malicks senaste filmer). Vem kunde ha anat att han var det ultimata instrumentet för att ackompanjera det sydsvenska sommarlandskapet? (TT)

Drama

kkkk

Jordgubbslandet

Regi: Wiktor Ericsson

Censur: 11 år

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!