Ödslig produktion
Anna Ternheim är fantastisk på att använda en specifik influens till att skapa något helt annat, tycker Johanna Åberg.
Foto: Scanpix
I Black sunday afternoon sjunger hon "the sun is pale like the moon" mot en mild akustisk gitarr - och lyckas skapa en ödesmättad stämning med enkla medel. Spöklikt är fortfarande ett relevant ord, men Leaving on a mayday är förstås inte spöklik på något skrämmande mörkt varmpyrsätt. I stället är Björn Yttlings produktion ödslig, med massor av extra utrymme, här och där hörs en vinande vind - i bakgrunden eller i ens eget huvud, ibland känns det högst oklart.
Många låtar är oväntat slagverksfokuserade, som What have I done med sitt fejkade discobeat. Över huvud taget är Ternheim fantastisk på att använda en influens till att skapa något helt annat. Off the road kunde varit engelsk 70-talsfolk och Summer rain en stämsångsorgie från Alison Krauss, om inte Annas medvetet vardagliga röst och hantering i övrigt gjort att slutresultatet hamnar någon helt annanstans. Hon är lika fascinerande som alltid.
Anna Ternheim
Leaving on a mayday
(Universal)
Leaving on a mayday
(Universal)
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!