Nytt kulturmagasin ges ut i Uppsala
Ett nytt magasin med inriktning mot det lokala kulturlivet är på gång i Uppsala. I augusti ges det första numret av Biz & Art ut.
Bakom projektet finns fotografen Stewen Quigley och Susanne Lundström, som tidigare arbetat med information. De blir också tidningens enda fasta medarbetare, annars håller man just nu på att knyta frilansjournalister till den.
- Idén om ett kulturmagasin har funnit i mina tankar under flera år. Det känns helt rätt att dra i gång det just nu, när Uppsala håller på att genomgå en extrem makeover, säger Stewen Quigley.
Han syftar på det nya konsert- och kongresshuset och resecentret som är under uppbyggnad, bland mycket annat, plus en allmän inställning till Uppsala som tycks vara på gång att svänga mot det positiva.
- Kultur verkar bli alltmer intressant för företag och organisationer. Jag har läst att företag som satsat på kultur för de anställda på olika sätt har märkt att sjukfrånvaron minskat och kreativiteten ökat, säger Susanne Lundström.
Stewen Quigley är fotograf med bokstavligen världen som arbetsfält. Dagen före vår träff i Biz & Arts vackert nyrenoverade lokaler på Övre Slottsgatan har han varit i Estland för att ta bilder för SAS. Här i Uppsala hör Musik i Uppland till uppdragsgivarna. Men när det kommer till innehållet i Biz & Art är han helt lokalt fokuserad.
- Vårt magasin kommer att ha större likheter med en bok än med en tidning, säger Stewen Quigley och lyfter fram branschtidningen Arkitektur som förebild när det gäller utseende.
Magasinet kommer inte att kunna köpas i handeln, men man kan prenumerera via magasinets hemsida. De som annonserar i tidningen kommer att få motsvarande antal friexemplar att fördela bland sina kunder, som en ettårsprenumeration.
- Men annonsörerna ska inte bestämma vad vi ska skriva om eller hur vi gör det, säger Stewen Quigley.
Modellen med ett tjockt, textmättat och glassigt kulturmagasin som finansieras med annonser och som distribueras enligt denna modell har inte prövats i Sverige än.
- Jag hade aldrig vågat mig på projektet som fattig 25 åring. Men nu kan jag säga om det att hellre snyggt än lönsamt, säger Stewen Quigley.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!