Nytänkande men konservativt
Senaste Final Fantasy-spelet bjuder på en storslagen sagoupplevelse, precis som väntat. Men somliga nyheter överraskar stort, konstaterar Michael Gill.
Foto:
Final Fantasy 13 är på en och samma gång exakt vad man förväntat sig - och en total överraskning. Seriens i vanliga ordning fullständigt makalösa produktionsvärde (spelets mellansekvenser är de vackraste i sitt slag) parat med en övertydlig önskan om att bjuda in den västerländske casualspelaren. En omotiverat lång och pedagogisk startsträcka tillsammans med ett intressant och - till slut - taktiskt djupt stridssystem. Final Fantasy 13 är Square Enix försök att komma på fötter och suga in den konsolspelande massan i sitt sagoimperium.
Förändringen är en av Final Fantasy-seriens inneboende konstanter, att ett spel liknar ett annat är ett undantag snarare än en regel. Och till den trettonde versionen har väldigt mycket förändrats. Man detaljstyr inte längre en grupp hjältar, istället fokuserar varje strid på en karaktär - flankerad av datorstyrda medspelare. Det går inte hellre längre att levla sina karaktärer på det traditionella sättet, istället köper man färdigheter för poäng som tjänas under spelets gång.
Det råder ingen tvekan om att Square Enix skapat ännu en minnesvärd del i den magiska Final Fantasy-serien, men det är samtidigt också synd att ambitionen att förnya inte sträcker sig över de allra mest tröttsamma genrekonventionerna. Ett taskigt karaktärsgalleri och en nivå av handhållning som gränsar till det förolämpande gör att upplevelsen inte bara blir storslagen och episk - så som man vill ha det - men också lätt naggad i kanten.
Titel: Final Fantasy 13
Företag: SquareEnix/Ubisoft
Plattform: PS3 (Xbox 360)
Genre: Rollspel
Ungefärligt pris: 599 kr
Åldersmärkning: 16 (PEGI)
Företag: SquareEnix/Ubisoft
Plattform: PS3 (Xbox 360)
Genre: Rollspel
Ungefärligt pris: 599 kr
Åldersmärkning: 16 (PEGI)
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!