Nyskriven svensk dramatik årets tema

Fjorton relativt nyskrivna svenska pjäser är utvalda av en kritikerjury att spelas på årets Teaterbiennal i Örebro. Det gemensamma draget är att de speglar vår samtid, men det gör de på flera olika sätt.

Regissören Farnaz Arbabi har blivit mycket hyllad under året. En av hennes föreställningar, den lekfulla Invasion!, som gavs på Stockholms stadsteater hör till de juryvalda pjäserna på Teaterbiennalen i Örebro.

Regissören Farnaz Arbabi har blivit mycket hyllad under året. En av hennes föreställningar, den lekfulla Invasion!, som gavs på Stockholms stadsteater hör till de juryvalda pjäserna på Teaterbiennalen i Örebro.

Foto: Petra Hellberg

Kultur och Nöje2007-05-28 09:55
Stockholms stadsteaters Invasion!, Jonas Hassen Khmeris dramatikerdebut, ger plats åt frågor om hemmahörighet, språk och identitet, samtidigt som den leker med själva teaterbegreppet och diverse föreställningar som man kan ha om teater. I Angereds teaters The Mental States of Gothenburg tar regissören, tillika dramatikern Mattias Andersson åt sig bara 13 procent av äran för texten. Resten kommer från ordagrant återgivna intervjuer med ett antal Göteborgsungdomar, för att nämna ett par exempel på denna nyskrivna dramatik som spelats på svenska scener under den senaste tvåårsperioden och som nu har kunnat ses på Teaterbiennalen.

Juryn som valt ut pjäserna består av teaterkritiker. UNT stämde träff med en av dem, Anneli Dufva, som annars är kulturjournalist i Riksradions P1. Hon berättar att juryn annars aldrig brukar låsa sig vid teman när de ska göra sitt urval bland alla föreställningar svenska teatrar producerar under en tvåårsperiod.
- Vi brukar träffas ungefär fyra gånger per år. När halva tiden hade gått insåg vi att de föreställningar vi tyckte var mest intressanta nästan bara var svensk nyskriven dramatik. Då beslöt vi renodla det temat, berättar Anneli Dufva.
- Det har varit en vital period för teatern och det har skrivits mycket bra dramatik. Exempelvis har flera romanförfattare dramatikerdebuterat med den äran.

Anledningen till att svensk dramatik tycks befinna sig i ett explosivt skede just nu tror hon beror på att så många teaterhus valt att satsa på den. Upsala stadsteaters projekt förra säsongen med beställda nyskrivna enaktare är ett exempel. Ett annat är Dramaten, som anställt husdramatiker för att skriva direkt för dess scener.

En bieffekt av att bara visa nyskrivet svenskt på Teaterbiennalen har blivit att föreställningarna liksom kommunicerar med varandra. De handlar alla om samtiden.
- Men för att en föreställning ska väljas ut räcker det inte att den är bra. Den måste vara biennalbra. Den måste inte vara perfekt, men uttrycka något speciellt och kunna väcka åsikter hos publiken, säger Anneli Dufva.
Hon är nöjd med att urvalet kommer från olika håll i landet och att både fria grupper och institutioner är representerade.
- Men jag tycker faktiskt det är skandal att Dramatens båda föreställningar inte kom hit. Åtminstone barnteaterföreställningen hade vi pratat med Dramaten om långt tidigare och de hade då accepterat. Nu sa de att det inte gick. Tråkigt, men de flesta tycker annars det är en ära att få visa upp sig på Teaterbiennalen, säger Anneli Dufva.
Dessa föreställningar har juryn valt:
The Mental States of Gothenburg, Angereds teater
Dan då Dan dog, Jämtlands läns teater
En helt vanlig diskbank, Masthuggsteatern
Var är alla? Riksteatern
Invasion! Stockholms stadsteater
Samlarna, Teater Bhopa
Jag har ett flygfotografi av kärleken, Teater Brunnsgatan fyra
Modet att döda, Teater Giljotin
Drömmer om att dö, Teater Terrier
Nu är du Gud igen, Unga Riks
Vinter snart, Länsteatern i Örebro
En uppstoppad hund, SVT Drama
Valerie Solanas ska bli president i Amerika, Dramaten (ges ej i Örebro)
Flyktbilen, Unga Dramaten (ges ej i Örebro)
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!