Nye chefen söker friare teaterform
På onsdagen klev Linus Tunström för första gången in genom dörrarna på Upsala stadsteater som chef för densamma. Med sig i bagaget har han en hel del erfarenheter som regissör och en vision om att göra större och utvecklande temaprojekt tillsammans med ensemblen.
Redan när han landade på Arlanda efter resan från Danmark och en kurs han gått, möttes han av journalister. Valet av den 36-årige regissören till chefsposten på Upsala stadsteater bedöms av många som lika spännande som oväntat.
— Senaste dygnet har varit intensivt, och innan dess har vi haft en lång rekryteringsprocess, sa Annika Lindh.
Facklig reservation
Som UNT berättade i gårdagens tidning fattades beslutet om att göra Linus Tunström till chef och vd av en oenig styrelse och Teaterförbundets avdelning 10 reserverade sig mot det.
— Vårt beslut handlar om Upsala stadsteaters framtid. Med vårt val av Linus Tunström vill vi stärka den konstnärliga sidan och eftersom vi inrättar en ny tjänst som vice vd här kan han ges ytterligare konstnärligt utrymme, sa Annika Lindh.
— Jag känner mig glad och hedrad över detta spännande uppdrag, sa Linus Tunström.
Han berättade att större delen av sitt liv har han tillbringat på teatern, från det han var 19 år och sopade golv och rev biljetter på Teater Galeasen, regidebuten som 20-åring och fram till våra dagar med regiuppdrag för både Stockholms stadsteater och Det kongelige teater i Köpenhamn.
— Detta innebär ett skifte i mitt liv rent personligt.Det är en ny roll som kräver nytt engagemang. Anledningen till att jag tackade ja är bland annat att Upsala stadsteater är en välvårdad och välfungerande institutionsteater, sa han vidare.
Teater i vidare bågar
Men institutionsteaterns sätt att ha fast planering i åttaveckorsintervaller är något han vill förändra.
— Jag drömmer om en teater i vidare bågar, som forskningsprojekt där vi kan fördjupa oss i ett ämne och lära oss något på vägen, alltså inte bara av en färdig föreställning. Allt behöver inte göras på exakt samma sätt varje gång.
Han är också intresserad av att bjuda in teaterkonstnärer, även från utlandet. Eftersom han har en utbildning hos den mycket fysiska teaterpedagogen Jacques Lecoq och har gjort en del koreografier för Cullbergbaletten vill han arbeta med rörelse och fysiska uttryck. Till favoriterna när han ser på teater hör Frank Castorfs gästspel, Teater Moment och BUS, Barnens underjordiska teater.
— Rörelse intresserar mig och jag ska givetvis verka för dansen, säger Linus Tunström.
— Barnteater är jag inte lika kunnig om, men tycker det är oerhört viktigt. Jag har lite idéer om några jag skulle vilja ta kontakt med, som kan göra fräck och modern barnteater som möter barnen i ögonhöjd. Exakt vilka han menar tycker han det är för tidigt att gå ut med i pressen och så mycket konkreta pjäsval vill han heller inte prata om än.
— För mig handlar det om att hitta bra sammanhang mer än att hitta bra pjästexter. Jag vill få tid att möta människorna här på teatern också för att få ta del av deras rädslor, drömmar och önskningar innan mina planer får mer fast form, säger Linus Tunström.
Den lokala fackklubben på Upsala stadsteater hade gärna sett en kvinnlig chef.
— Teatrar är arbetsplatser där det finns starka känslor. Jag vet just nu inte hur allvarligt problemet är, men vi får väl börja med att träffas och prata. Jag har inte pratat så mycket med personalen tidigare och räknar med att kunna göra det under det kommande året, säger han.
Ljudlägger tv
Just nu håller Linus Tunström annars på med ljudläggningen av en fyra timmar lång tv-serie som ska sändas i SVT i höst, Mästerverket. Till hösten ska han regissera Farliga förbindelser på Stockholms stadsteater och lite senare Ett drömspel på Stadsteatern i Bern, Schweiz. Där är teaterns balett också involverat i projektet.
Tills vidare tänker han bo kvar i Stockholm där han har en flickvän (som även hon har teater som yrke), men planerar att skaffa övernattningslägenhet i Uppsala
— Visst är det mycket som är okänt för mig om framtiden, jag har ju aldrig varit chef förut. Det känns som när jag var sju år och just ska kliva på en lång färd med bergochdalbana, säger Linus Tunström.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!