Nya a-kasseregler slår hårt mot scenkonstnärer
De nya a-kassereglerna som riksdagen väntas fatta beslut om på onsdagen kommer att slå extra hårt mot frilansande scenkonstnärer. Deras arbetsvillkor är unika och många menar att ett visst mått av a-kassa ingår i deras försörjning.
Panikteaterns Ronald Brandel och Maud Nyberg repeterar inför jullovsföreställningarna.
Foto: Pelle Johansson
- Är man frilans i vår bransch handlar det inte om lathet. Men det är svårt att gå på audition eller att sköta sin dagliga sång eller dansträning om man är uppknuten av att extrajobba inom hemtjänsten för att försörja sig, säger Anna Carlson.
Skådespelaren Lena Mossegård har nyligen avslutat en spelperiod på Upsala stadsteater med von Sydowska morden, där hon gestaltade Ingun. Hon har varit frilansande skådespelare i tio år och enbart gått på pjäskontrakt under den tiden.
- Jag har haft tur och fått hyfsat med jobb. Den här gången kan jag gå direkt till en pjäs på Riksteatern och det känns lite lyxigt att veta vad jag ska göra några månader framöver. Men skulle både jag och min man, som också är frilansande skådespelare, behöva gå på a-kassan med de nya ersättningsnivåerna skulle det bli svårt, säger hon.
- Det är inte bra att så många skådespelare utbildas. Flera går rakt ut i arbetslöshet.
Ingen jobbrist
Alla i Uppsalagruppen Panikteatern är frilansare med mångårig erfarenhet av att spela för barn och vuxna. För Panikteaterns del är det ingen brist på jobb. Däremot har de som vill ge jobben, arrangörerna av teaterföreställningarna som skolor och små teaterföreningar, svårt att betala vad det egentligen kostar. Semesterersättning kan man nog inte säga ingår i föreställningsgaget. Under sommarmånaderna är det dock ingen efterfrågan alls på gruppens föreställningar och medlemmarna får då a-kassa, om de inte lyckas hitta något annat jobb.
- Det är inte helt lätt att ordna andra jobb för ett gäng aktörer i övre medelåldern utan annan utbildning än i teater, säger Maud Nyberg, skådespelare på Panikteatern.
- De nya beräkningsgrunderna innebär att jag kommer att få 6500 kronor mindre i a-kasseersättning per månad. Jag vet faktiskt inte vad vi ska ta oss till och blir bara trött och ledsen när jag tänker på det.
Vill omskola sig
Dansaren Henrik Norberg har varit frilansare i sex år och bland annat dansat med koreografer som Mats Ek och Efva Lilja. Han har nyligen slutat på Gottsunda dans och teater, där han medverkat i föreställningen Hot och är nu arbetslös. På sista tiden har han funderat på att omskola sig.
- Arbetsmarknaden har blivit för tuff, men jag tror också det är bra att ha ett annat yrke när man pensioneras som dansare i fyrtioårsåldern, säger Henrik Norberg.
Under hösten har det bara varit fyra dansjobb för honom att söka i hela landet och han hade då inte möjlighet att gå på auditionerna, eftersom han jobbade.
- För att hålla en viss standard som dansare måste man också träna varje dag. Det är inte alla jobb man kan gå i från för att träna, säger han.
- De flesta koreografer anställer dansare bara på halvtid under repetitionsperioderna och under sommarmånaderna finnas inga dansjobb alls. Det är alltså det vår a-kasseersättning beräknas på.
Egen företagare
Dansaren och koreografen Marie Larsson Sturdy har inte varit arbetslös en enda dag, men så har hon också valt att bli egen företagare. Då går det inte att stämpla.
- Jag jobbar jämt, som danslärare, företagare och dansare och så har jag pilatesgrupper.
- När jag och Joseph gör föreställningar plockar vi inte ut någon lön själva. Jag vet att många koreografer inte betalar lön under repetitionstiden till dansarna, utan förlitar sig på a-kassan, men så gör inte vi. Däremot håller vi nere kostnader på andra sätt, lånar träningslokaler av de som vi samarbetar med exempelvis.
Men Marie Larsson Sturdy är kritisk till den ökande mängden dansare som utbildas i Sverige. Det gör att kvaliteten på svenska dansare sjunker och fler blir arbetslösa, menar hon.
De flesta scenkonstnärer UNT har pratat med är positiva till Teateralliansen, ett statligt finansierat bolag som ägs av Teaterförbundet, Svensk scenkonst och Trygghetsrådet och som kan ge frilansande skådespelare och dansare en grundanställning. Platserna är dock få och man måste ha arbetat professionellt i minst tio år för att komma i fråga.
Kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth har tidigare utlovat att alliansen ska tillsätta en arbetsgrupp som följer hur det nya a-kasseförslaget drabbar kulturarbetare. Under tisdagen har vare sig hon, hennes pressekreterare eller departementssekreterare Johan Tiedeman varit möjliga att nå för en kommentar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!