Ny teknik ger liv åt Harry Potter

Åtta kameror som samtidigt fotar åtta bilder ur olika vinklar. Det är grunden för att göra karaktärerna i nya Harry Potter-spelet så verklighetstrogna som möjligt. För att lyckas med det har spelföretaget Electronic Arts tagit hjälp av mjukvara utvecklad för sjukvården.

Foto: Grafik Electronic Arts

Kultur och Nöje2007-07-18 09:38
Spelet Harry Potter och Fenixorden släppts i Sverige samtidigt som filmen hade premiär. Aldrig tidigare har Harry Potter varit sig så lik i ett spel. Spelets Harry Potter är en kopia av skådespelaren Daniel Radcliffe. Detsamma gäller inte bara de andra huvudpersonerna utan alla karaktärer som har en någorlunda viktig roll i filmen.
Det låter kanske som en självklarhet, men det har inte varit tekniskt möjligt att genomföra förrän nu.
- Dels beror det på att spelmaskinerna blivit kraftfulla nog att kunna hantera större spel. Datorerna har alltid legat i framkant, men både Xbox 360 och Playstation 3 är så starka att de gör det möjligt för oss att använda grafik på nya sätt, säger Harvey Elliott som är spelets huvudproducent.

Att göra spelkaraktärer porträttlika är inte så enkelt, men på Electronic Arts har man gjort det lite enklare än förr genom att använda datorprogram som egentligen utvecklats för kirurger. Vi fick testa metoden på plats i London.
I en portabel fotostudio har åtta digitalkameror riggats med blixtar och skärmar. Framför kamerorna finns en stol för den som ska avporträtteras. Det tar ungefär fem minuter för fotografen Mike Humphreys att ta de åtta bilder som behövs. En rakt framifrån, en från varje sida och sedan tre framifrån och tre bakifrån. När man fotas bakifrån och framifrån ska man förutom att titta rakt fram även titta uppåt och nedåt.

Alla bilder matas sedan in i en barbär dator. Ungefär tio minuter tar det sedan innan programmet automatiskt förvandlat de totalt 72 bilderna till en enda 3D-bild av ansiktet.
Den här utrustningen ställde Humphreys och hans kollega Richard Dikstra upp i studion där delar av filmen spelades in. Skådespelarna kom förbi när de hade en paus och fotades.
- Det finns andra metoder för att göra 3D-porträtt, men de tar längre tid och man måste fästa saker på skådespelarnas ansikten. Här slipper man allt sådant.
Sanningen är dock att bilden som skapas blir alldeles för bra. Kirurgerna som använder metoden har extremt höga krav på exakthet, och det får inte ens bli en millimeter mellan 3D-modellen och verkligheten. Därför består efterarbetet märkligt nog till viss del av att försämra originalet.

- Den bild vi först får är alldeles för detaljerad, det bli alldeles för tungt att hantera i ett spel. Så vi bantar ner bilden, minskar informationen men behåller allt som behövs för att behålla porträttlikheten, säger Simon Parkes som ansvarar för designen av alla personer i spelet.
Trots den fina förlagan tar det lång tid att göra ansiktena bra i ett spel.
- Det låter motsägelsefullt, men det tar längre tid nu när vi har kraftfullare maskiner än det gjorde förr. Det beror på de stora möjligheter som finns. Det tar mins tre dagar att skapa ett bra 3D-porträtt för den bild vi får, men ska det bli riktigt bra får man hålla på mycket längre än så.
Grafikerna arbetar med ansiktet i olika lager. Man lägger skuggor, hudglans och andra parametrar i olika lager på det digitala nät som den ursprungliga 3D-bilden består av.
Hur lång tid det tar beror på hur ansiktet ser. Vem som tog längst tid att fixa i spelet?
- Utan tvekan Rupert Grint som spelar Ron Weasley. Han har ett märkligt ansikte som var överraskande svårt att få till.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!