Ny krogshow med gammal musik

Populära krogshowen Yeah Yeah Yeah är tillbaka i en ny upplaga med titeln Technicolour Dreams. Den här gången står det sena 60-talets musik i centrum.

John Fiske, Grosse Grotherus, Andrea Geurtsen, Björn Sjödin, Paul Kessel och Gunnar Danielsson bildar ensemble i den nyskrivna krogshowen Technicolour Dreams.

John Fiske, Grosse Grotherus, Andrea Geurtsen, Björn Sjödin, Paul Kessel och Gunnar Danielsson bildar ensemble i den nyskrivna krogshowen Technicolour Dreams.

Foto: Stewen Quigley

Kultur och Nöje2011-01-20 08:08

Nostalgityngda musik- och humorshowen Yeah Yeah Yeah har blivit en modern tradition i Uppsalas nöjesliv, samtidigt som den ständigt har förändrats.
Idén började som en renodlad Beatlesshow på Katalin 2003 och utvecklade sig senare till Oldies but goldies, en föreställning med 60-talsmusik av andra artister än Beatles. Nu är det dags för ännu en omvandling av konceptet.
– Den här gången fokuserar vi på det sena 60-talet, närmare bestämt åren 1966–1970. Jag var i tonåren då och folk började ta pop- och rockmusik mer på allvar genom att till exempel använda sig av indiska instrument eller symfoniorkestrar. Att kalla det en revolution är kanske överdrivet men en musikalisk explosion var det definitivt, säger John Fiske som bland annat ligger bakom showens manus.

Gamla storheter som Pink Floyd, The Doors och The Who passerar revy i föreställningen, fast i mer eller mindre moderniserade tolkningar. För sången står precis som förra året musikansvarige Gunnar Danielsson samt kritikerrosade sångerskan Andrea Geurtsen.
– Andrea är den enda av oss som inte var född när den här musiken kom. Själv såg jag Jefferson Airplane uppträda i London 1968 då de använde sig av en sorts overheadteknik och färger som bildade psykedeliska mönster. Det var helt nytt då och det är något som jag hoppas att vi ska kunna återskapa, säger John Fiske.

Vissa 60-talsföreteelser är det dock omöjligt för honom att väcka till liv igen.
– Egentligen skulle jag vilja använda rökelse också, men det vore inte lämpligt med tanke på till exempel allergiker, säger han.
Precis som tidigare år har Reginateatern salong byggts om till en krogliknande lokal med långbord. Målet är att skapa en mer uppsluppen stämning.
– Det här är ingen djup teater utan tänkt som en trevlig kväll då man kan ta en öl eller där föräldrar kan sjunga med i texterna tillsammans med sina tonårsbarn, säger John Fiske.

Bakom produktionen står också producenten och batteristen Björn Sjödin, teaterchefen Paul Kessel samt det senaste nytillskottet i Yeah Yeah Yeah-familjen, basisten Grosse Grotherus.
John Fiske tror att showkonceptet kan överleva i många år framöver.
– Så länge det utvecklas så tror jag det. Själv har jag stor lust att komma in på 70-talet men Gunnar Danielsson är stenhård på den punkten. Han vill att vi ska fortsätta med 60-talsmusiken ett tag till.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!