Nu vill alla vara små

Med en allt hetare indiescen gör de stora utgivarna allt för att uppmärksamma de mindre spelprojekten.

Foto: spelbild

Kultur och Nöje2014-04-21 11:00

Att spel är mer än storproduktioner som ”Battlefield 4” och ”Grand Theft Auto V” är kanske inte någon nyhet i sig men faktum är att de stora konsoljättarna mer och mer börjar satsa på oberoende utvecklare.

I slutet av förra generationen fick Sony mycket beröm för spel som ”Journey” och ”Thomas Was Alone” och med de nya konsolerna utlovar även Microsoft en ökad satsning.

En del av det här märks på Microsoft Game Camp som arrangeras av Microsoft tillsammans med Högskolan i Skövde. Det pågår under hela året och i potten finns ett stipendium på 90 000 kronor. Tanken är att studenter ska ta fram sina egna spel med hjälp av särskilda mentorer, som kommer från namnkunniga utvecklare som Mojang (”Minecraft”) och Avalanche (”Just Cause”).

Spelstudenten Isabella Billgren, som själv ställer upp med ett team, är positiv till projektet.

– Det ger energi till att ge sig ut i industrin och börja jobba. Vi kommer få väldigt mycket hjälp och erfarenhet, säger hon.

En annan som är på plats under öppningsdagen är Josef Fares. Förra året slog han igenom med ”Brothers: A Tale of Two Sons”, ett spel som har mottagit en hel del priser världen över och som hade ett förhållandevis litet team bakom sig. Hans tips till unga utvecklare är att tro på det man gör och inte lyssna för mycket på andra.

– När jag började presentera ”Brothers” för utgivare ville de ändra det till ett co-op-spel. Men jag sa ”no way”, det hade förändrat hela konceptet, säger han.

Han tycker också att det många gånger kan vara en fördel att vara liten och oberoende.

– Se bara på ”Minecraft”. Om ”Notch” (skaparen av ”Minecraft) hade gett spelet till en utgivare hade det förmodligen inte gått igenom.

Per Strömbäck, talesperson för branschorganisationen Dataspelsbranschen, är en som har märkt att indiespelen har fått mer fokus på senaste.

Han säger att det tidigare har handlat mycket om Apples digitala butik App store, men att det så sakta börjar förändras, inte bara genom projekt som Microsoft Game Camp.

– Det börjar bli mer mångfald på spelmarknaden. Från utvecklarens synpunkt har det länge varit populärt med App store, men problemet när det finns gatekeepers som har så stor kontroll är att det blir svårt att gå runt. Det är mycket bättre för eko-systemet när det finns många kanaler.

Fakta Indiespel

Med begreppet indiespel menar man vanligtvis utvecklare som är oberoende och inte ägs av någon större förläggare. Det kan handla om allt från utvecklare som består av några enstaka personer till större företag som Mojang.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!