Nu formas den litterära opinionen

KRÖNIKA. De litterära opinionsmätningarna har blivit en nyhet i sig och vadslagningslistorna har blivit en aspekt av det litterära livet, skriver UNT:s kulturchef Lisa Irenius.

Lisa Irenius, kulturchef UNT

Lisa Irenius, kulturchef UNT

Foto: Staffan Claesson

Kultur och Nöje2010-10-05 08:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det är inför ett Nobelpris i litteratur som inför ett val: opinionsmätningarna duggar tätare ju närmare inpå man kommer.
Och jag undrar om inte opinionsmätningarna har fått allt större betydelse inom litteraturen liksom i politiken. Inte så att Svenska akademien låter sig påverkas, det skulle jag inte våga påstå, utan att de lever sitt eget liv och fyller en funktion i sig. Det är nu, dagarna före tillkännagivandet, som den litterära opinionen formar sig. Det är nu man mäter och väger världens författare, och fastslår vilka av dem som är hetast och mest lovande. Det internationella litterära etablissemanget genomgår en årlig prövning och uppdatering.

Litterära opinionsmätningar har visserligen en annorlunda karaktär än de politiska, men har också blivit en nyhet i sig. Vadslagningsfirman Ladbrokes – som började med Nobelpriset 2002 – har etablerat sig som den viktigaste referenspunkten. Inte så konstigt: sedan dess har man träffat rätt tre gånger (Coetzee 2003, Pamuk 2006 och Le Clézio 2008), och haft med alla pristagare på listan utom Elfriede Jelinek 2004.
”Finansiellt är fotboll större, men prestigemässigt är det här ett kvitto på att man kan använda detta som opinionsinstrument”, sa Lasse Dilschmann, vd för Ladbrokes i Norden, 2008. Men med Le Clézio blev det dramatiskt: oddsen störtdök dagen före tillkännagivandet – från 15 i slutet av september ner till 1. Så pass att Ladbrokes misstänkte en läcka och fick stänga vadslagningen.

Hur många som spelar på Nobelpristagare litteratur vill bolaget inte uppge, men en presstalesman berättar att årets vadslagning ”ser ut att återigen slå rekord”. Träffar man rätt i år igen blir det ännu mer pr, ännu fler framtida spelare – och ännu mer pengar.
Men den litterära opinionen mäts på fler vis: inte minst i enkäter med kunniga personer. Dessa fyller ofta två syften – både att söka omforma den litterära opinionen genom att lyfta fram namn som man anser borde få priset, och att läsa av den rådande ordningen genom att tippa vem som mest sannolikt får det. Här intill har vi följdaktligen frågat ett antal personer både vem de vill ska få priset, och vem de tror får det. Vi publicerar också Ladbrokes aktuella lista över oddsen för Nobelpristagare – den enda gången på året då den stora litteraturen värderas i tal och tabeller.

Kandidat nummer 10 på listan, amerikanen Don DeLillo (odds: 16/1), kan hjälpa oss att se skönheten i detta. Såhär skriver han i romanen Cosmopolis:
”Det var ytligt tänkande att hävda att siffror och tabeller var en kall komprimering ostyriga mänskliga energier ... Faktum var att data i sig var själfullt och glödande, en dynamisk aspekt av livsprocessen.”
På samma vis har vadslagningslistorna blivit en dynamisk aspekt av det litterära livet.

Till sist: Själv tror jag att Adonis eller någon annan poet får priset. Men på grund av min kärlek för Medelhavsområdet och intresse för dess spänningar mellan nord och syd, som inte minst går ut över kvinnor, hoppas jag på algerisk-franska författaren Assia Djebar, som skildrar detta så vackert.