Nu börjar Sacred Festival

Dynamik och överraskningar bjuder Uppsala Akademiska Kammarkör på när Uppsala International Sacred Music Festival inleds i Konserthuset på torsdag.

Foto: Jörgen Hagelqvist

Kultur och Nöje2008-10-01 00:00
På repertoaren finns nyskriven musik av Sven-David Sandström med avstamp i Beethovens Motetter och en installation för kör och elektronik av Ann Rosén i kombination med verk av Schütz och Schnittke.

I början av 2000-talet pratade Uppsalas kördirigeringsprofessor Stefan Parkman och Stockholmstonsättaren Sven-David Sandström idéer. Sandström ville ta avstamp i Beethovens fem motetter, använda exakt samma texter, men ge dem sitt eget tonspråk.
Bra idé, tyckte Parkman och beställde genast den första, Lobet den Herrn, för Uppsala Körcentrums räkning. Verket uruppfördes av Radiokören i Uppsala domkyrka i mars 2004. Sven-David Sandström fick genast beställningar på nummer två, tre och fyra. När nu den femte motetten, "Fürchte dich nicht", uppförs med Körcentrum som beställare, är motettcirkeln sluten.
- Det här är konsertens emotionella centrum. Vi har kallat hela konserten Fürchte dich... Nicht!, med det där lilla mellanrummet före nicht, som inte finns i motettens egentliga titel. I konserten står den korta tvekan för allt det nya spännande och kanske överväldigande som händer, säger Stefan Parkman och syftar på det "farliga" i att öppna sina lyssnaröron för ny musik och för nya kombinationer av musikaliska verk.

Sven-David Sandström är tonsättare och professor i komposition vid Musikhögskolan i Stockholm. Han tycker att han har utmanat sig själv genom att tonsätta exakt samma texter som Bach, i fem motetter som kanske är 2000-talets repliker till 1700-talet. Han tar avstamp i Bachs välkända motetter, men har inte gjort några pastischer, säger han. Det är bara i texten som verken möts.
- Lyssnarsituationen är förberedd. Ofta finns ny musik innanför stängda dörrar, men här är dörren öppen. Bach är koden, säger Sven-David Sandström.
- Sven-David har skrivit för sexstämmig kör där stämmorna delar sig ytterligare. Där finns både eftertänksamma satser och virtuosa. Inte alltid så lättsjunget för kören. Men absolut inte svårlyssnat, kommenterar Stefan Parkman.

Bildkonstnären och tonsättaren Ann Roséns Zonula occludens är ett nyskrivet fyra satsers verk, där de tre första satserna sjungs av kör i konsertsituation, men den fjärde satsen är tänkt som en installation med sjungande kör i ett rum, där publiken kan komma och gå som i ett konstgalleri. Vid torsdagens konsert framförs enbart den första satsen, ett drygt sex minuter långt stycke för levande röster och elektroniskt brus.
Zonula occludens handlar i biologi/kemi om täta, men inte nödvändigtvis starka, fogar mellan celler. En sorts sammankoppling som också finns i Ann Roséns verk mellan de enskilda sångarna, mellan sången och elektroniken.
I konserten ingår också Heinrich Schütz "Uppsalamagnificat", vars originalnoter finns bevarade på Carolina Rediviva. Därtill görs Alfred Schnittkes Requiem.
Fürchte dich... Nicht! bjuder alltså på musik från 15-1600-talet till hösten 2008. Det sägs bli en stillsam, stormig, melodisk och kaotisk konsert.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!