Noas ark i barnversion

Med barnteatern Arken vill Teater Spektaklet och Teater Tusan ge ett barnperspektiv åt den gamla bibelberättelsen. Här ligger fokus på dagens miljöhot, och hur vi tillsammans kan rädda framtiden.

Teater Spektaklet och Teater Tusan tillsammans med sina medspelare djurdockorna. På bild: översta raden Görel Schönbäck, Leif Ericson, Ola Johansson, nedersta raden Per Löfblad, Margareta Löfblad.

Teater Spektaklet och Teater Tusan tillsammans med sina medspelare djurdockorna. På bild: översta raden Görel Schönbäck, Leif Ericson, Ola Johansson, nedersta raden Per Löfblad, Margareta Löfblad.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Kultur och Nöje2014-09-20 08:10

Idén att göra barnteater av berättelsen om arken har länge legat och ruvat hos Teater Spektaklets Per Löfblad och Margaretha Löfblad, som tillsammans har arbetat med dockteater sedan sjuttiotalet. Så, för några år sedan var Margaretha Löfblad på besök i Prag samtidigt som staden härjades av de svåra översvämningarna, och då ramlade poletten ned.

– Jag såg alla roddbåtar ute på gatorna och så slog det mig – det här kan vi koppla samman i en föreställning, med alla de klimatproblem som nu är ett faktum, säger hon.

"Arken" är producerad med stöd av kulturnämnden och Statens kulturråd, och föreställningen ingår som en del av både Fredsåret 2014 och 25-årsjubileet av barnkonventionen. Med sig på resan har Teater Spektaklet fått barnteaterkollegorna Teater Tusan, som här gör premiär som dockspelare. Med sockersöta surikatdockor och stiliserade tigermasker berättas en moderniserad version av myten om arken.

– Det är en utmaning att spela med dockor, helt klart. Vanligtvis är det jag själv som ska synas – nu får jag tona ner mig själv för att istället framhäva dockan, säger Teater Tusans Görel Schönbäck.

Vad är då fördelen med att spela med dockor?

– Den kontakt man får. Dockorna är mindre än barnen, vilket i sin tur gör att barnen får lättare att identifiera sig med dem, säger Margaretha Löfblad.

Det är dock en fördel att blanda dockor med riktiga aktörer som man gör i "Arken", påpekar Eva Grytt som är föreställningens dockmakare och scenograf.

– Om man bara spelar med dockor vill barnen ofta gå fram och titta efter. De undrar "vem är det som håller i dockorna egentligen?" Här blir det transparent på ett helt annat sätt, säger Eva Grytt.

Konsten med att skapa bra barnteater är identifikation, det är ensemblen eniga om. Och att fånga barnens uppmärksamhet från första början, "annars sitter de bara och skruvar på sig i fyrtio minuter". Men de vuxna är uppenbarligen inte lika svårflörtade när det gäller barnteater, "ibland ringer det någon och bokar biljetter för fem vuxna och ett barn", berättar Per Löfblad.

– Vi hoppas att barnen som ser den här föreställningen får med sig tron att man faktiskt kan påverka framtiden, säger regissören Kerstin Blomquist.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!