Nils Bingefors om årets filmer
Foto:
Så, om man tröttnat på filmer med löst ihoptråcklade dramatiska höjdpunkter, mallstyrt prat och rutinaction, kan man se filmer som rör sig i de där stunderna emellan, tiderna före och efter, väntan.
Den japanske regissören Hirokazu Kore-eda tycks ha specialiserat sig på det. I hans mästerliga Barnen som inte fanns är det mest väntan som skapar spänning och inlevelse. Några barn lämnas gömda i en lägenhet och får försöka klara sig själva, med tragiska följder. Det som inte visas är minst lika viktigt som det som visas.
I en liten fransk film, En smutsig affär, som kom och försvann är det en annan väntan som skildras. Yolande Moreaux är en kvinnlig komiker som reser runt på landsbygden med sin föreställning och väntar på den rätte. Och en dag står han där på scenen. Det är en lågmäld och ömsint berättelse om ensamhet och kärlek med underbart fångade miljöer och detaljer.
På andra sidan jorden, i Australien, berättar Sarah Watt i Look both ways om vad som hände efter. En dödsolycka på ett järnvägsspår lämnar märken i tillvaron för en rad människor, nära eller perifert inblandade. Landskap och själstillstånd går i varandra, en visuell berättelse om livet självt.
Samma universella och existentiella anslag finns i Abderrahmane Sissako film Heremakono. Här är platsen en kuststad i Mauretanien. Människor väntar på en båtplats till Europa där arbete och inkomster hägrar. På många väntar bara en död i vågorna. Ett av de mest tragiska samtidsproblemen i nord-sydkonflikten skildras med poesi och humanism. En stor film på ett stillsamt sätt.
Närhistorien, såväl i tid som rum, fångas elegant i De andras liv. En Stasi-agent sitter uppe på vinden och väntar på att något komprometterande ska fångas upp i avlyssningsmikrofonerna. Efter hand börjar han leva med i de avlyssnades liv och ingriper deus ex machina. Även här blandas en realistisk historieskrivning med symbolism, denna gång om diktaturens paranoia och vansinne.
Och så fanns ju pingvinerna. Pingvinerna som stod och väntade på Sydpolen hela smällkalla vintern med varsitt ägg på fötterna. En mäktig symbol, men symbol för vad? Förlängd pappaledighet, kanske?
De andras liv
Regi: Florian Henckel von Donnersmarck
Heremakono
Regi: Abderrahmane Sissako
Barnen som inte fanns
Regi: Hirokazu Kore-eda
En smutsig affär
Regi: Yolande Moreaux
Look both ways
Regi: Sarah Watt
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!