Naturen intressantare Àn mÀnniskoportrÀtten

Det Ă€r nĂ€r den berömda Hollywoodskylten slits sönder av stormvindar som man verkligen förstĂ„r allvaret i situationen, och nĂ€r skummande havsvatten stiger upp över Frihetgudinnan kan man ana att timmen Ă€r slagen för civilisationen som vi kĂ€nner den.Roland Emmerich, regissör till Day after tomorrow och tidigare till Independence day och Godzilla, ocksĂ„ en sorts katastroffilmer, vet att verklig upprördhet vaknar först nĂ€r otĂ€ckheter inte bara drabbar mĂ€nniskor av kött och blod utan ger sig pĂ„ symboliska vĂ€rden. Det Ă€r lika sant i verkligheten som pĂ„ film, se bara pĂ„ de internationella reaktionerna nĂ€r talibanerna raserade buddhastatyer i Afghanistan 2001.I superkatastroffilmen Day after tomorrow Ă€r det sjĂ€lva naturen som ger igen för mĂ€nsklighetens klimatuppvĂ€rmning. Stormar, översvĂ€mningar, hagelskurar och till sist en ny istid drar fram över vĂ€rlden pĂ„ en vecka. Emmerich har talang för att förstöra saker pĂ„ ett estetiskt sĂ€tt och all Hollywoods datorsimulatorer ger massivt eldunderstöd.Norra halvklotet drabbas hĂ„rdast, och den amerikanske presidenten tvingas efterskĂ€nka Sydamerikas skulder för att Mexiko ska slĂ€ppa in tusentals flyktingar frĂ„n norr. Samtidigt kĂ€mpar klimatforskaren Jack Hall (Dennis Quaid) för att nĂ„ fram till ett nerfruset New York dĂ€r tonĂ„rssonen Sam (Jake Gyllenhaal) förtröstansfullt vĂ€ntar.Med en förkĂ€rlek för att tona ut scener i slow motion och att vĂ€xla vida vyer med tĂ€ta ensemblebilder lĂ„ter Emmerich höghastighetsklimatet ha sin gĂ„ng medan de smĂ„ mĂ€nniskorna försöker behĂ„lla livet och sĂ€ger saker som lĂ„ter precis som om nĂ„gon hade skrivit ner dem i ett manus.UpplĂ€gget Ă€r egentligen ganska odramatiskt. Det enda som finns att göra nĂ€r naturen löper amok Ă€r att anpassa sig. För att Ă€ndĂ„ fylla de 124 minuterna med annat Ă€n mĂ€nniskor som vĂ€rmer sig runt brasor och vĂ€ntar pĂ„ att rĂ€ddningshelikoptern ska komma ser Emmerich till att de emellanĂ„t ramlar ner i djupa hĂ„l, flyr undan svultna vargar eller bara glor storögt pĂ„ annalkande fasor.NĂ€r stormen bedarrat och snön ligger djup över den vĂ€sterlĂ€ndska civilisationens gravitationscentrum New York hĂ„ller Frihetsgudinnan fortfarande sin fackla högt. Det Ă€r lĂ„ngt till apokalypsen i en Vietnamkrigskommenterande film som Apornas planet (1968) och dess för alltid förstörda civilisationsikoner. I Day after tomorrow Ă€r Hollywoodskylten och dĂ€rmed det amerikanska propagandamaskineriet bortsopad men idealen stĂ„r stabilt kvar. Liksom — givetvis — den amerikanska militĂ€rapparaten.

Kultur och Nöje2004-05-27 00:00
2
Spegeln. Regi: Roland Emmerich. Manus: Jeffrey Nachmanoff och Roland Emmerich. I rollerna: Dennis Quaid, Jake Gyllenhaal, Ian Holm m fl.|Day after tomorrow
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!