Naturen intressantare Àn mÀnniskoportrÀtten
Det Àr nÀr den berömda Hollywoodskylten slits sönder av stormvindar som man verkligen förstÄr allvaret i situationen, och nÀr skummande havsvatten stiger upp över Frihetgudinnan kan man ana att timmen Àr slagen för civilisationen som vi kÀnner den.Roland Emmerich, regissör till Day after tomorrow och tidigare till Independence day och Godzilla, ocksÄ en sorts katastroffilmer, vet att verklig upprördhet vaknar först nÀr otÀckheter inte bara drabbar mÀnniskor av kött och blod utan ger sig pÄ symboliska vÀrden. Det Àr lika sant i verkligheten som pÄ film, se bara pÄ de internationella reaktionerna nÀr talibanerna raserade buddhastatyer i Afghanistan 2001.I superkatastroffilmen Day after tomorrow Àr det sjÀlva naturen som ger igen för mÀnsklighetens klimatuppvÀrmning. Stormar, översvÀmningar, hagelskurar och till sist en ny istid drar fram över vÀrlden pÄ en vecka. Emmerich har talang för att förstöra saker pÄ ett estetiskt sÀtt och all Hollywoods datorsimulatorer ger massivt eldunderstöd.Norra halvklotet drabbas hÄrdast, och den amerikanske presidenten tvingas efterskÀnka Sydamerikas skulder för att Mexiko ska slÀppa in tusentals flyktingar frÄn norr. Samtidigt kÀmpar klimatforskaren Jack Hall (Dennis Quaid) för att nÄ fram till ett nerfruset New York dÀr tonÄrssonen Sam (Jake Gyllenhaal) förtröstansfullt vÀntar.Med en förkÀrlek för att tona ut scener i slow motion och att vÀxla vida vyer med tÀta ensemblebilder lÄter Emmerich höghastighetsklimatet ha sin gÄng medan de smÄ mÀnniskorna försöker behÄlla livet och sÀger saker som lÄter precis som om nÄgon hade skrivit ner dem i ett manus.UpplÀgget Àr egentligen ganska odramatiskt. Det enda som finns att göra nÀr naturen löper amok Àr att anpassa sig. För att ÀndÄ fylla de 124 minuterna med annat Àn mÀnniskor som vÀrmer sig runt brasor och vÀntar pÄ att rÀddningshelikoptern ska komma ser Emmerich till att de emellanÄt ramlar ner i djupa hÄl, flyr undan svultna vargar eller bara glor storögt pÄ annalkande fasor.NÀr stormen bedarrat och snön ligger djup över den vÀsterlÀndska civilisationens gravitationscentrum New York hÄller Frihetsgudinnan fortfarande sin fackla högt. Det Àr lÄngt till apokalypsen i en Vietnamkrigskommenterande film som Apornas planet (1968) och dess för alltid förstörda civilisationsikoner. I Day after tomorrow Àr Hollywoodskylten och dÀrmed det amerikanska propagandamaskineriet bortsopad men idealen stÄr stabilt kvar. Liksom  givetvis  den amerikanska militÀrapparaten.
Spegeln. Regi: Roland Emmerich. Manus: Jeffrey Nachmanoff och Roland Emmerich. I rollerna: Dennis Quaid, Jake Gyllenhaal, Ian Holm m fl.|Day after tomorrow
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!