I Sverige har försäljningen av e-böcker ökat kraftigt de senaste två åren. Hos det amerikanska nätboksföretaget Amazon är nästan hälften alla sålda böcker e-böcker. Låt oss anta att genombrottet sker snart – vad kommer vi att läsa, måste förlagen tänka om? Eller förblir allt som förut, frånsett att papper byts mot skärm, undrar Daniel Åberg.
Att jämföra det digitala med det analoga är inte alltid enkelt. En möjlig väg är dock att jämföra topplistor. Låt oss börja där.
Genast stöter försöket på patrull – e-boken är ännu så marginell i Sverige att det inte finns någon officiell topplista. Men för jämförelsens skull – låt oss ställa nätbokhandeln Adlibris e-bokstopp mot branschtidningen Svensk Bokhandels officiella boktopplista för fysiskt sålda böcker.
Vissa saker ändras inte så lätt. I början av augusti trängs Jens Lapidus, Mari Jungstedt, Lars Kepler och Jo Nesbø högt på listorna oavsett form – deckare går alltid hem. Men en del andra skillnader syns: John Ajvide Lindqvists zombiebok Tjärven finns enbart på e-bokslistan. Förklaringen är att den bara getts ut digitalt. Samtidigt finns David Nicholls succébok En dag bara på den fysiska listan. Överlag saknas många utländska författarnamn i den digitala utgivningen, rättighetsfrågor sätter stopp.
En intressant titel är debutförfattaren Kaj Karlssons Operation Nordvind. Karlsson, själv verksam som kustjägarkapten, har skrivit en spänningsroman med militära förtecken om ett terroristattentat i Sverige och gett ut den på eget förlag. Som pappersbok har den inte gjort något avtryck, men e-boken säljer riktigt bra och ligger i skrivande stund etta hos Adlibris. I USA har några egenutgivande författare nått långt genom digital publicering, särskilt fantasyförfattaren Amanda Hocking brukar lyftas fram då hon säljer över 100 000 exemplar i månaden via Amazons Kindle Store. Kan Kaj Karlsson bli en svensk Hocking? Kanske, de rör sig båda i genrer som gärna läses av en teknikomfamnande publik – att datornördar gillar fantasy, science fiction och krigsskildringar må vara att generalisera, men helt taget ur luften är det inte.
Ännu är den svenska e-boksmarknaden så liten att den bara ger små avtryck i förlagens bokslut, men tveklöst sneglar många mot USA och försöker dra slutsatser inför framtiden. Problemet är att jämförelsen haltar kraftigt, Amazon som blivit e-bokens framgångssaga nummer ett har miljarder potentiella engelskspråkiga kunder världen över. Svenska talas av färre än tio miljoner människor medräknat det svenskspråkiga Finland, förutsättningarna blir helt annorlunda. E-boken i Sverige är en marginell boktyp på en marknad som i sig är perifer. Kan man ens dra några slutsatser utifrån den Adlibrislista jag själv dissekerar, försäljningen är ju så låg? Det är svårt att säga.
Hur hanterar då de svenska förlagen sin e-boksutgivning? Väldigt olika. Mari Jungstedt och Jo Nesbø är båda storsäljare och har gett ut ett likvärdigt antal deckartitlar på Albert Bonniers förlag (Jungstedt) respektive Piratförlaget (Nesbø). Båda förlagen sätter nya titlar i prisintervallet 120–150 kronor, men Bonniers har sedan för vana att justera priset endast marginellt när titeln blir äldre. Piratförlaget å andra sidan sänker priserna drastiskt, ett halvår efter originalutgivningen kostar böckerna runt 50 kronor.
De olika strategierna ger tydliga resultat på Adlibris e-bokslista. Mari Jungstedt återfinns visserligen ovanför Jo Nesbø, men hon har endast den färska titeln Det fjärde offret med på topp 25. Nesbø däremot plockar hem hela åtta platser, varav alla utom årets Huvudjägarna kostar under 50 kronor. Med ytterligare fyra titlar på listan av andra författare kammar förhållandevis lilla Piratförlaget genom sin aggressiva prispolitik hem nästan halva topplistan. Kaj Karlsson på förstaplatsen är ännu billigare, Operation Nordvind kostar bara 24 kronor vilket säkerligen spelar in i hans framgång.
Låt oss avslutningsvis jämföra med musikbranschen i stället, som ju har ett försprång när det gäller digitalisering. En påtaglig effekt där har varit att försäljningen av album sjunkit till förmån för styckeköp av låtar. Överfört till bokbranschen tror många på ett uppsving för novellen, korta texter sägs passa e-boken. Förlaget Volante har lanserat begreppet digitala boksinglar som består av kortare antologitexter och nystartade Novellix har rönt mycket medial uppmärksamhet, men deras utgivning finns än så länge bara i pappersform.
Själv är jag skeptisk till om e-boken kommer att påverka novelläsandet. Argumentationen påminner om när medier började publicera texter på nätet, och det lanserades en ”sanning” som sade att ingen orkade läsa långa texter på skärm. Jag satt själv som redaktör och tvingades kapa papperstidningstexter på 5 000 tecken ner till 1 500 innan de fick publiceras på webben. För mig är det den bakvända världen, internet och e-böcker är plattformar som möjliggör oändligt långa publiceringar till skillnad från pappersvärlden, där spaltutrymme och böckers vikt är väsentliga faktorer. Trots det ska just den digitala världen hållas kort.
Jag köper det inte.