Nancy Viktoria i scenrum av trä
Surret från elektriska skruvdragare ljuder över Upsala stadsteaters stora scen och en doft av furu sprider sig i salongen. Om några dagar är det nypremiär för Nancy Viktoria som utspelas i ett scenrum helt av trä.
När det gäller scenografin till Nancy Viktoria ställdes regissören Karin Enberg och scenografen Marika Feinsilber inför två problem att lösa. Det ena var hur man skulle gestalta den uppländska naturen på scenen och få det så naturligt som möjligt.
— Varje text har sina speciella förutsättningar. Här utgick vi ifrån Elsie Johanssons "tallarnas sus över åsen" som hon sade sig höra när hon skrev böckerna om Nancy, säger Marika Feinsilber.
Det andra var att scenografin skulle fungera i ett flöde av episkt berättande, där man ena stunden var inne i Tå-Pelles trånga stuga och andra stunden i skogen, eller i en församlingslokal.
— Karin och jag ville hitta en syntes av allt det där. Samtidigt ville vi ha en ganska öppen spelplats, berättar Marika Feinsilber.
Scenografins minsta gemensamma nämnare blev 140 mm breda furubrädor som precis allt på scenen byggdes av, från det sluttande scengolvet på tre nivåer, till den hopfällbara lilla stugan och köksmöblemanget.
— Det är ingen realistisk scenbild, men det finns med svartvita projektioner av foton som jag och ljusteknikern Jonas Nyström tog av skogen i min mormors trakter i Alunda. De liksom löser upp brädväggarna när de används, säger Marika Feinsilber.
När det gäller resten av rekvisitan, de små detaljerna och kostymerna - som är signerade Gunnar Ekman - har man varit mycket noga med realismen och tidstrogna.
— Det är Nancy själv, spelad av Vanna Rosenberg, som är berättare av historien som en sorts Indras dotter och hon är den enda som byter dekordelar i scenografin och fungerar som scenarbetare under föreställningen, säger Marika Feinsilber.
Direkt efter utbildningen på Dramatiska institutet fick Marika Feinsilber jobb på Upsala stadsteater och här kom hon att stanna i flera år i början på åttiotalet. Men numera är hon frilans. Hon har sysslat med alla scengenrer som finns, kanske mest musikdramatik och barnteater. Jobben får hon på så sätt att regissörer hon arbetat med tidigare vill samarbeta med henne igen. Men när det gällde Nancy Viktoria var det stadsteaterchefen Stefan Böhm som "tussade ihop" Karin Enberg med Marika Feinsilber.
— På teatern är skådespelaren alltid viktigast. Scenografi är bara en del av allt kringarbete som syftar till att hans eller hennes spel ska går fram till publiken, säger Marika Feinsilber.
— Teater har stora likheter med musik. Allt på scenen måste vara rytmiskt. Jag ser scenografiarbetet som en del av ett musikpartitur.
Fotnot: Nypremiär för Nancy Viktora är 17 december.
PERSONLIGT/Marika Feinsilber
z
Yrke: Scenograf
Född: i Uppsala, flyttade till Lidingö som sexåring.
Utbildning: Central Scholl of Art & design, London, Dramatiska institutet, statliga scenografutbildningen i Bratislava.
Bor: I Bromma, Stockholm
Familj: Man och två barn 13 och 18 år.
Karriär: Har gjort mer än 50 scenografier till uppsättningar inom alla möjliga scengenrer. Har även gjort barnboksillustrationer i boken Stora som små av Mats-Arne Larsson
På fritiden: Läser mycket, tar pianolektioner, reser.
Aktuell: Som scenograf till Nancy Viktoria som har nypremiär 17 december. Har även gjort scenografi till Ruttet - ett prinsessliv och En framrusande natt som nu spelas på Dramaten.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!