Mycket hjärta och smärta när Tosca repeteras
Tillsammans är de det perfekta paret. Hon är en passionerad, berömd sångerska, han en politiskt modig målare. De älskar och beundrar varandra. Livet borde vara en dans på rosor, men blir en törnbeströdd marsch mot döden. Puccinis opera Tosca repeteras i Uppsala.
PERFEKTA paret Cavaradossi och Tosca, Michael Weinius och Emma Vettre, går ett grymt öde till mötes.
Foto: Hans E Ericson
- Vi tar det igen, ropar regissören Wilhelm Carlsson och operasångare, kör och musiker får göra som löpare som tjuvstartat, ta ett djupt andetag och börja om.
Igen. Och igen.
Det är Puccinis opera Tosca, som den här kvällen repeteras i Universitetsaulan i Uppsala. Fredagen den 13 juni är det premiär för föreställningen, som spelas i tre lokaler: Domkyrkan, Universitetsaulan och Rikssalen på Slottet. Med god tid för publik och aktörer att transportera sig mellan de tre spelplatserna.
Toscas och Cavaradossis kärlek och plåga ska prägla Uppsala i två dagar - det var så många dagar det gick att samtidigt disponera alla tre lokalerna för operan. Biljetterna sålde slut på 12 minuter; att sälja slut ytterligare föreställningar skulle inte vara något problem. Kan operan uppföras igen, till exempel nästa år? Rentav bli en tradition?
- Det handlar om pengar. Men vi arbetar med väldigt små medel, säger regissören Wilhelm Carlsson.
Uppsala universitet äger projektet och har satsat cirka 200 000 kronor, Anders Wall har givit drygt detsamma i bidrag till föreställningen via Beijerstiftelsen, biljettintäkterna kommer förstås till.
- Skulle vi uppföra Tosca igen, skulle det självklart vara i Uppsala med de här tre spelplatserna. Och med samma rollbesättning, säger Wilhelm Carlsson.
Tosca, säger han, är underbar musik med en mycket bra text. Två författare, Giuseppe Giacosa och Luigi Illica, skapade librettot utifrån skådespelet La Tosca av Victorien Sardou från 1887.
- Puccini låter människorna tala som de gör i livet. Om jag fick välja vilka sångare jag ville, skulle jag välja just de här tre, Emma Vetter, Michael Weinius och Fredrik Zetterström. Rollerna är tunga att sjunga för riktigt unga röster, men de här sångarna kan! Och Akademiska kapellet och körerna låter mycket bra!
Tosca är en berättelse om hjärta och smärta, om stor kärlek, mod och mycket ångest.
Den berömda sångerska Floria Tosca och målaren Mario Cavaradossi älskar varandra. Han har gömt en kamrat, som flytt från fängelset, och Roms brutala polischef Scarpia vill komma åt såväl fången Angelotti som hans vän Cavaradossi. Dessutom åtrår Scarpia den vackra Tosca och har en plan för hur han skall få henne och samtidigt bli av med Cavaradossi.
Den djupa, rena kärleken ställs mot den kyliga makten och den politiska och erotiska förslagenheten.
- Tosca och Cavaradossi är som gjorda för varandra, "the perfect match", säger huvudrollsinnehavarna Emma Vettre och Michael Weinius.
- Hon är den rätta kvinnan för honom, begåvad, underbar. Han avgudar henne, säger Michael Weinius om Tosca.
- Han är passionerad, poetisk, har lätt att uttrycka sin kärlek. Och så är han ärlig och modig, som gömmer sin vän, säger Emma Vettre om Cavaradossi.
Scarpia tvingar Tosca att ge sig till honom, mot ett löfte att hon och Cavaradossi skall kunna ta sig ut från Rom i smyg efter att Cavaradossi skenavrättats. Tosca ser dock till att Scarpia får uppleva ett helt annat slut på den erotiska erövringen än han tänkt sig.
Men Scarpia visar sig tyvärr också ha varit slugare än väntat och något "slutet gott, allting gott" blir det inte. Blod och död i rikliga mått däremot.
- Rollen som Tosca ligger bra att sjunga för mig. Men det är en mycket dramatisk opera, man måste tygla sig för att inte tappa bort sig i känslorna, säger Emma Vettre.
Wilhelm Carlsson har satt upp både klassiska och moderna operor. Han har en gammal kärlek till opera, som föddes när han kom till Stockholm som 17-åring och bodde alldeles bredvid Operan.
- Jag gick ömsom på bio, ömsom på opera. Det kostade fyra kronor på tredje raden och så fick man två kronors studentrabatt. Jag var ofta på operan..., säger han innan det är dags för Scarpia att börja plåga Cavaradossi i Palazzo Farnese, dvs på parketten i Universitetsaulan.
FAKTA
Tosca ges 13 och 14 juni i Uppsala. Båda föreställningarna är slutsålda.
Akt I ges i Domkyrkan, akt II i Universitetsaula och akt III i Rikssalen i Slottet. Eftersom Rikssalen rymmer färre personer än de andra spellokalerna, ges akt III i två omgångar under kvällen.
Publiken tar sig på egen hand till de olika spellokalerna. Mellan akt II och III finns tid för operasupé.
Tosca sjungs av Emma Vettre, Cavaradossi av Michael Weinius och Scarpia av Fredrik Zetterström. Regissör är Wilhelm Carlsson, dirigent Stefan Karpe. Akademiska kapellet är operaorkester och flera av Uppsalas körer bildar operakör.
Uppsalafilmarna Boomerang Film AB spelar in arbetsprocessen bakom Toscaföreställningarna. Filmen kommer så småningom att visas på TV.
Tosca ges 13 och 14 juni i Uppsala. Båda föreställningarna är slutsålda.
Akt I ges i Domkyrkan, akt II i Universitetsaula och akt III i Rikssalen i Slottet. Eftersom Rikssalen rymmer färre personer än de andra spellokalerna, ges akt III i två omgångar under kvällen.
Publiken tar sig på egen hand till de olika spellokalerna. Mellan akt II och III finns tid för operasupé.
Tosca sjungs av Emma Vettre, Cavaradossi av Michael Weinius och Scarpia av Fredrik Zetterström. Regissör är Wilhelm Carlsson, dirigent Stefan Karpe. Akademiska kapellet är operaorkester och flera av Uppsalas körer bildar operakör.
Uppsalafilmarna Boomerang Film AB spelar in arbetsprocessen bakom Toscaföreställningarna. Filmen kommer så småningom att visas på TV.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!