Musikaliska kollisioner
De kommer från vitt skilda musikaliska traditioner. Tillsammans har de skapat något helt nytt. I dag, torsdag, ger tre kammarmusiker och tre electronicaartister en unik premiärkonsert i Uppsala.
Foto:
De kallar den för "chambertronica", eller kammarmusikelectronica, en säregen blandning mellan tvåhundraåriga speltraditioner på akustiska instrument och den modernaste musikgenren av dem alla, elektronisk musik komponerad med hjälp av en dator.
- Vi vill provocera fram musikaliska kollisioner och tänja på de gränser som finns inom våra respektive genrer, förklarar initiativtagaren Håkan Lidbo.
Som ensam kompositör har han gett ut mer än 200 skivor med allt från minimalistisk knasterelectronica till popmusik och melodifestivallåtar. Tidigare i år skickades några av hans kompositioner ut i rymden från raketbasen Esrange i Kiruna. Inte ens Sveriges Radios pausfågel har undgått att bli remixad av superproduktive Håkan Lidbo.
Frågan är dock om inte Chambertronica är det djärvaste projektet som han någonsin har gett sig in på.
- Det började med att jag träffade violinisten George Kentros. Vi diskuterade klyftan mellan klassisk musik och samtida elektronisk musik. Jag tyckte att hans värld med utbildade musiker som övar på sina instrument var skrämmande och alldeles för fin för mig, en självlärd producent som flyttar runt fyrkanter i ett datorprogram, säger Håkan Lidbo.
Den omaka musikerduon började knyta fler öppensinnade personer till sig från sina respektive yrkesfält. Konstellationen träffades i slagverkaren Mika Takeharas stuga vid havet och inspirationen började rinna till.
- Det var viktigt för oss att den musikaliska blandningen skulle bli jämlik. Jag har hört genrer blandas förut, och det har ofta slutat med att var och en gör sin grej på samma gång. Vi ville skapa klanger och toner som gick in i varandra i stället, säger Håkan Lidbo.
När de sex musikerna uppträder i Uppsala kommer deras musik att ackompanjeras av videoeffekter projicerade på en duk, en välkänd syn för dem som brukar gå på nattklubbar.
- Vi har engagerat tre videojockeys som står för det visuella. I vissa fall är projektionerna styrda direkt av musiken. Det blir en sorts kammarmusikupplevelse på en technoklubb, men inget hysteriskt blinkande, säger Håkan Lidbo.
Den främsta orsaken till att musikerna valde Konserthuset i Uppsala som premiärarena var att Håkan Lidbo sedan tidigare har haft god kontakt med programchefen Stefan Holmström.
- Konserthuset tillhör de få scener i Sverige som satsar på traditionell klassisk musik, breda artister och modern elektronisk musik. Vi hade aldrig fått spela i Berwaldhallen till exempel, konstaterar Håkan Lidbo.
I samband med konserten släpper de en studioskiva med kammarmusikelectronica. Dessutom ska Uppsalaspelningen dokumenteras och skickas ut till potentiella arrangörer.
Det ovanliga musiksamarbetet har gett Håkan Lidbo många värdefulla erfarenheter och insikter. Men han har inga planer på att överge den elektroniska musiken för den akustiska.
- Jag har en stark kärlek till min dator. Min laptop är min Stradivarius, säger han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!