Musikal i regnbågens färger

Uppdaterad dragshow och konsten att stå för vem man är, det är några av ingredienserna i ”La cage aux folles”. På lördag är det musikalpremiär på Uppsala stadsteater.

Dansare i La cage aux folles på Uppsala stadsteater.

Dansare i La cage aux folles på Uppsala stadsteater.

Foto: Nina Leijonhufvud

Kultur och Nöje2015-11-12 06:00

Känner du igen låtar som ”Vår bästa tid är nu” och ”Jag är som jag är”? De är hämtade från musikalen ”La cage aux folles”. På Broadway i USA var urpremiären 1983. På Uppsala stadsteater är det en uppdaterad version som har premiär lördagen 14 november.

– Det är en bra historia som verkligen handlar om något. Men vi har ändrat fokus i manus och dragshowinslagen har fått en uppdatering. Vi ville ju inte att det ska bli en hyllning till 1980-talet, utan en mer modern historia som ytterst handlar om jämlikhet och rättvisa, säger föreställningens regissör, Ronny Danielsson.

Handlingen utspelas i klubbmiljö där mycket händer backstage och det finns flera kärlekshistorier invävt. Makarna Albin, spelad av Fredrik Lykke, och George, som görs av Gustav Levin, driver en nattklubb tillsammans. De har gott stöd av barägaren och vännen Jacqueline, vars roll Gunilla Backman gör. När makarnas son, spelad av David Alvefjord, en dag berättar att han förälskat sig i en stockkonservativ politikers dotter, så vill han att föräldrarna för en enda kväll ska skärpa till sig och bli ”vanliga” när fästmöns föräldrar ska presenteras för dem. Men hur ska de ta sig igenom denna kväll, fylld med lögner och relationsbedrägeri?

Ronny Danielsson menar att sonen förmodligen försvarade sina båda pappor när han var yngre och att han fortfarande gör det. Men också att han inte vet av något annat än att vara barn till två pappor.

– Vad man vågar stå för, vilka erfarenheter som man än bär på, det är dagsaktuellt, säger skådespelearen och musikalartisten Fredrik Lykke, Albin i ”La cage aux folles”.

Han har tidigare gjort succé i roller som Berger i ”Hair” på Stockholms stadsteater och professor Higgins i ”My fair lady” på Göteborgsoperan. Men nu ska han alltså gestalta homosexuell klubbägare, samt dennes alter ego, dragshowartisten Zaza.

Även Gunilla Backman är en namnkunnig musikalartist både i Sverige och i London. Kanske mest för rollen som Donna i uppsättningen av ”Mamma Mia” på Cirkus i Stockholm.

– Men jag har faktiskt spelat på Uppsalascenen förut, i ”Historien om en häst” 1981, berättar hon.

Gustav Levin tillhör Uppsala stadsteaters fasta ensemble sedan många år, medan David Alvefjord är teaterhögskolepraktikant från Göteborg.

I ensemblen ingår också dansare, samt sex musiker som spelar flera olika instrument. Musikerna kommer att rullas in och ut på scenen via ett podium på hjul. Då skådespelarensemblen inte är särskilt många får de vara kör bakom scenen då de inte är på den.

– Under 1980-talet var det förstås en stor sak när män kysste varandra på scenen, men det är det inte längre. Vi fokuserar nu på sonen och hur det har varit för honom att växa upp i en regnbågsfamilj, hur han hanterar det. Men det är också en vacker skildring av ett äldre kärleksförhållande och vad det kan innehålla av svartsjuka, misstänksamhet och av att kämpa på för att tillslut hitta varandra igen, säger Ronny Danielsson.

Fakta La cage aux folles

Musikal av Harvey Fierstein och Jerry Herman.

Baserad på pjäsen ”Min mamma herr Albin” av Jean Poiret.

Musikalen hade urpremiär på Broadway 1983. Svensk premiär på Malmö Stadsteater 1985, med Jan Malmsjö i rollen som Albin/Zaza. Sedan har den bland annat spelats på Oscarsteatern i Stockholm 1986 och 2012, samt Göteborgsoperan 2013/14.

Stoffet har filmatiserats två gånger, 1978 i Frankrike (där handlingen verkligen utspelas) med titeln ”Får jag presentera: Min mamma, herr Albin” och 1996 i USA med titeln ”The Birdcage – lånta fjädrar”. Det har även filmats en uppföljare till den franska versionen, ”La cage aux folles II” 1980.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!