Huvudnumret är Kröningsmässan som, vid sidan av Requiet och Stora c-mollmässan, är Mozarts finaste kyrkomusik, säger Jonas Marmbrandt organist/pianist och körledare i Vårfrukyrkan i Enköpings församling. – Vårfrukyrkokören sjöng den fantastiska mässan för sju år sedan och nu tyckte jag att det var dags igen, säger Jonas Marmbrandt.
Mässan komponerade Mozart efter en resa till bland annat Paris i syfte att få en anställning, vilket dock inte lyckades. Istället fick Mozart ta en anställning som organist i Salzburg, som hans pappa ordnat. Mässan skrevs för att uppföras i påsktid tillsammans med hans Epistelsonat K.3.
Varför den fått namnet Kröningsmässan är litet oklart. Det kan syfta på en kröning av en mirakulös Mariastaty i staden Maria Plain nära Salzburg, men det är troligt att det även finns ett samband med kröningen av kejsar Leopold II (1747-1792) i Prag 1791.
– Musiken är väldigt koncentrerad och tar mindre än en halvtimme att framföra. De sex satserna är utpräglade och följer fint textens olika känsloskiftningar.
Mässan består av satserna Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Benedictus och Agnus Dei och är kompomerad för sopran, mezzosopran, tenor, bas och kör och orkester (oboer, horn, fagotter, trumpeter, pukor, tre tromboner, stråkar utan violor och orgel).
I Vårfrukyrkan medverkar Maria Erlansson alt, Niklar Engquist tenor, Staffan Alveteg bas och vår lokala sångfågel Åsa Lansfors sopran, utbildad vid Musikhögskolan i Örebro.
– Det är första gången jag sjunger Kröningsmässan, berättar Åsa Lansfors, som förutom att medverka i solistiska sammanhang arbetar som körledare och sångpedagog bland annat vid Sjöviks folkhögskola.
Orkestern i den ursprungliga sättningen kommer inte att finnas på plats. Däremot Ulf Norberg som tar med sig en symfonisk orgel, som ersätter orkestern.
Organisten Ulf Norberg (född 1977 i Prästmon i Ångermanland) har medverkat tidigare i flera konsertsammanhang i Vårfrukyrkan och har sin yrkesmässiga hemvist i Stockholm, närmare bestämt i Hedvig Eleonora kyrka på Östermalm. Han är sedan 15 april 2013 Stockholms konserthus organist och medlem av Kungliga filharmonin.
– Solisterna och kören och orkestern (här ersatt av orgel) varvas på ett sätt som gör att det hela tiden känns spännande och omväxlande. Musiken är i grunden väldigt glad och upplyftande och de mörkare partierna känns endast som kortare skuggor.
– I konserten kommer förutom Kröningsmässan även en av Mozarts finaste pianokonserter, nr 24 i c-moll, att framföras. Beethoven lär ha beundrat just den konserten särskilt mycket och hans egen i samma tonart har många likheter med Mozarts, säger Jonas Marmbrandt, som är pianosolist i denna Mozarts pianokonsert.