2007 kom Martin Sahlin, grafiker och designer på Umeå-företaget Coldwood Interactive, på idén till ett lite annorlunda boxningsspel. Ett rörelsebaserat spel till Playstation 3. Tre år senare är spelet så äntligen slutfört. Efter att under lång tid försökt övertyga Sony om att spelet var möjligt att skapa lyckades man få grönt ljus för projektet först i februari i år. Sedan dess har arbetet pågått i ursinnig takt.
– Jag tycker att vi har gjort storverk med det här, men man får ju vara öppen med att det varit ett jävla slit också, berättar Martin Sahlin.
The fight är ett boxningsspel som lyfter jabbar och uppercuts ut ur tv-apparaten och rakt in i ditt vardagsrum. Du håller en Playstation Move-handkontroll i varje hand, som representerar spelkaraktärens händer, och dina rörelser återskapas på skärmen med förvånansvärd exakthet. Det är inte helt olikt den boxning man kan prova på i populära Wii Sports – med skillnaden att styrningen är mer precis. Men med mer avancerad teknik kommer också mer komplicerade problem.
– Det är ju också grejen med den teknik vi valt att jobba med, säger Martin. Vi har kanske lagt krokben för oss själva och gjort det för svårt för oss, men när det blir bra då blir det väldigt bra i stället.
Arbetet med The fight har gått från att vara ett hobbybetonat sidoprojekt till något som engagerat hela företaget – och tagit dem världen över. Förutom att åka till Frankrike för att använda Quantic Dreams (studion bakom kritikerrosade Heavy rain) motion capturestudio har Martin och de andra varit på ”...varenda spelmässa på hela jorden” – och dessutom besökt Machete-aktuella Danny Trejo (som agerar tränare i spelet). Men resan är inte slut – det är alla eniga om.
– Både på ett tekniskt och ekonomiskt plan är The fight ett av de mer betydelsefulla spelen som producerats i Umeå, menar Ulf Sandqivist, spelforskare vid Umeå universitet. Om det blir en framgång kan Coldwood fortsätta expandera och etablera sig som en större spelstudio med internationell renommé, fortsätter han.
Jakob Marklund, chefsprogrammerare för The fight, berättar om fördelarna med att ha ett så stort företag i ryggen. För ett litet företag som Coldwood (med svenska spelbransch-mått mätt är Coldwood något över medel) har det gjort en enorm skillnad.
– Det har varit otroligt kul att jobba med Sony. Ett stort företag som ställer upp med all support, kunnande och exponering. Jag sökte på internet på vårt förra spel och hittade två recensioner. När jag söker på The fight: Lights out så får man över 10 miljoner träffar nu. Det är otroligt roligt.
Tre års kamp och ett drygt halvårs sömnlöst slit är över. I början på november får vi smaka frukten av Coldwoods hårda arbete.