Filmen börjar med ett svartvitt schackbrĂ€de och tvĂ„ mĂ€n som spelar och diskuterar. Dess nĂ€sta scen Ă€r i en park i Berlin 1921. En ung aktivist skjuter en man. Aktivisten visar sig vara armenier och mannen han dödat Ă€r en turkisk general som var ansvarig till att den unge mannens familj utplĂ„nades tillsammans med 1,3 miljoner andra armenier vid tvĂ„ngsdeportationer i dĂ„varande Osmanska riket 1915 â 1917.
Den tyska rÀttegÄngen fÄr en överraskande utgÄng, men kameran byter raskt fokus till Paris, 1981 och filmen övergÄr till att bli i fÀrg. Ett lika enkelt som genialiskt grepp för att gestalta att vissa politiska frÄgor fÄr en ökad komplexitet med tiden.
Den armeniska aktivisten Aram, gestaltad av Syrus Shahidi, sprÀnger den turkiske ambassadörens bil i luften. LÀkarstudenten Gilles, spelad av Grégoire Leprince-Ringuet, rÄkar passera och blir svÄrt skadad. Aram flyr till Beirut och gÄr med i en armenisk grupp som utför terrordÄd mot turkiska mÄl i Europa. Men han har ocksÄ en hemlig kÀrlekshistoria med en annan aktivist.
Arams mor Anouche besöker Gilles pÄ sjukhuset och försöker be om ursÀkt i sin sons stÀlle. Men Gilles Àr inte nöjd utan beger sig till Marseille för att konfrontera Arams familj. Mellan honom och familjen vÀxer dock fram en sorts vÀnskap. Cyniskt nog fÄr terrordÄdet Gilles att lÀra sig om armeniernas historia.
Folkmordet Àr fortfarande tabubelagt i Turkiet. Franska regissören Robert Guédiguian, som sjÀlv har armeniska rötter, har sagt i intervjuer att han med denna film fullgör plikten till sitt kulturella arv. Hans filmer utspelas ofta i arbetarmiljö och handlar om kÀrlek ur filosofiska synvinklar och om sociala orÀttvisor. MÄnga av dem utspelas i hans födelsestad Marseille, som "Marie-Jo och hennes tvÄ Àlskare" (2002) och "Snön pÄ Kilimanjaro" (2011) och hans motivsfÀr Àr densamma som arbetarklassskildraren Ken Loach har.
Den hĂ€r filmen har ett lĂ„ngsamt och undervisande tempo. Stundtals Ă€r den rena rama sömnpillret. Men spĂ€nningen tĂ€tnar efterhand. GuĂ©diguian ger inga tydliga pekpinnar och filmens moraldiskussion Ă€r intressant. Kan terrordĂ„d vara berĂ€ttigade? Ăven dĂ„ oskyldiga kommer till skada?
Guédiguians film handlar om försoning, eller kanske snarare drömmen om det. Men ocksÄ om ett sÄr som fortfarande Àr infekterat. Den armeniska rörelsen verkar slitas sönder inifrÄn medan den vill vÀcka uppmÀrksamhet för sin sak.
Filmen vĂ€cker â som all god konst â frĂ„gor om hur man bĂ€st ska hantera livet, vare sig det rör kĂ€rlek eller moral.