Bland monster och diskokulor på Bror Hjorths hus

I Bror Hjorths hus hamras, skruvas, målas och fixas en utställning där illustratören Lotta Geffenblads originalmålningar placeras i barnvänlig höjd. Där finns också papper och pennor för målarsugna.

Illustratören Lotta Geffenblads make Klas Hedengren under uppbyggnaden av utställningen på Bror Hjorths hus.

Illustratören Lotta Geffenblads make Klas Hedengren under uppbyggnaden av utställningen på Bror Hjorths hus.

Foto: Maria Larsdotter

Kultur och Nöje2024-03-22 20:00

På den längsta väggen håller Lotta Geffenblad på att måla en gigantisk blå fågel. Det är ugglan från hennes egenskrivna bok: "Blå ugglan". Illustratörens make Klas Hedengren är i full färd med att måla detaljer på ett rosa hus, det finns två små hus till, ett rött och ett gult. Inne i husen är det mörkt med mjukgosiga mattor. Barn som besöker utställningen kan själva rita teckningar och sedan krypa in i något av husen där teckningarna blir självlysande. 

undefined
Inne i de små husen som byggs för utställningen lyser uv-lampor. Små besökare kan måla på papper och sedan krypa in i mörkret och se sin teckning bli självlysande.

Lotta Geffenblad är illustratör, författare och animatör. Hon börjar nästan alltid sina illustrationer analogt på papper med penna, pensel och ibland plast. Men olika böcker kräver olika tekniker annars blir hon uttråkad. Ibland gör hon strukturer och linjer i svartvitt med akryl, och krita för att skanna in dem och fortsätta i datorn där hon lägger till färg, ljus, flyttar om och kanske ändrar någon detalj.

– Varje projekt är värt sin egen stämning men jag jobbar mer och mer analogt. I nyare böcker har jag jobbat mycket med färgen som i boken "Vi är alla monsterbarn". De är nästan färdiga när jag skannar in dem. I datorn jobbar jag med ljuset och om jag känner att något hamnade lite fel, kanske för att jag behöver få in texten, då får jag jämka, säger Lotta Geffenblad.

För att visa vad hon menar lägger hon den färdiga boken mot originalbilden som hänger inramad på väggen. Det har tillkommit ett rött och ett lila höghus i vänsterkanten som på originalbilden mer liknar färgade skuggor.

undefined
"Målningarna är nästan färdiga när jag skannar in dem. I datorn jobbar jag med ljuset och om jag känner att något hamnade lite fel flyttar jag om", säger illustratören Lotta Geffenfeldt och visar skillnaden mellan den färdiga boksidan och originalteckningen.

Boken handlar om olika monsterfamiljer där ett barn i varje familj känner sig lite utanför, den är skriven av Eva Whitebrook. Lotta Geffenblad säger att texten alltid kommer först i hierarkin även om det går att berätta ordlöst med enbart bild.

Texten kommer via ett förlag till henne och det är så hon vill ha det, det är sällan hon säger nej.

– Nej, det har inte hänt eller jo, en gång, ganska nyligen. Jag funkade inte med den texten annars brukar jag försöka se det som en utmaning. Jag tycker det är kul att experimentera och testa, säger hon.

Lotta Geffenblad arbetar även som lärare och föreläser om att göra bilderböcker och om animering. Till sina elever som vill bli illustratörer har hon flera tips.

– Öva och öva att rita och studera hur saker ser ut i verkligheten, då lär man sig om ljusförhållanden och anatomi, att uttrycka känslor i en kropp, säger hon.

Utställningen pågår 23/3–2/6.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!