Monolog om civilkurage till högt pris

Höstens första premiär på Uppsala Stadsteater är en liten monolog, Fången på fyren. Mikaela Ramel debuterar som regissör och Bengt Nilsson spelar den enda rollen som en tjänsteman som avslöjar en lögn.

Mikaela Ramel debuterar som regissör och Bengt Nilsson som monologskådespelare med föreställningen Fången på fyren som har premiär på torsdag.

Mikaela Ramel debuterar som regissör och Bengt Nilsson som monologskådespelare med föreställningen Fången på fyren som har premiär på torsdag.

Foto: Nina Leijonhufvud

Kultur och Nöje2007-09-10 10:34
Vi ses i en annars tom teaterfoajé tidigt på morgonen. Det har inte varit alldeles lätt att hitta intervjutid. Skådespelaren Bengt Nilsson måste nämligen pussla med sin tid mellan repetitoner av Filippa Bark och döden och den här föreställningen, Fången på fyren. Från rummet där den ska spelas, före detta Teatercaféet, numera Salongen, kommer pustar av målarfärg. Det luktar nytt medan vi pratar över automatkaffet.
Pjäsen har verklighetsbakgrund och tar avstamp i en grundstötning som en rysk oljetanker gjorde utanför Södertälje 1977. En tjänsteman på Sjöfartsverket kommer underfund med att orsaken till olyckan var att grundet inte var utmärkt på sjökortet och att den läckande oljan i Östersjön faktiskt kunde Sjöfartsverket hållas ansvarigt för.
­- Tjänstemannen, Anders Ahlmark, förstår detta och kontaktar pressen, medan hans chefer bara vill tysta ned hela historien, säger Bengt Nilsson, som spelar Anders Ahlmark.
Pjäsen är uppbyggd i tillbakablickar som Anders Ahlmark gör på 15-årsdagen för händelsen, när Expressen ringer och ber om en kommentar till den för att skriva "en liten blänkare".

Han upplever det som absurt att en händelse som påverkat hans eget liv i så hög grad ska bli "en liten blänkare". Men samtidigt går hans minnen igång och pjäsen består av tillbakablickar.
­- Det värsta tyckte han var när de hade bytt ut låsen på hans jobb och "glömt" ge honom en nyckel. Det och flera andra, mer subtila utfrysningar från hans arbetskamrater blev ett högt pris för honom att betala, säger Bengt Nilsson.
- Mobbingtemat kan man egentligen flytta över till vilken arbetsplats som helst. Man kan ha idéer om sig själv att man står upp för vad som är rätt. Men när det kommer till kritan kan det vara svårt att ställa sig bakom någon som går emot cheferna. Man kan dra paralleller också till andra världskriget. Hur blev bödlarna bödlar? Det är hemskt med tystnaden som kan uppstå runt en människa, säger Mikaela Ramel.
Mikaela Ramel gör regidebut med uppsättningen. Den är i det mindre formatet, vilket bland annat inneburit att hon fungerat som scenograf och musikansvarig också.
- Jag läste ett antal monologer med Bengt Nilsson i tankarna i våras och så hittade jag Malin Lagerlöfs Fången på fyren och tänkte wow! Det kändes omedelbart att det var en pjäs med tydlig tematik, en spännande och skrämmande historia som faktiskt har dokumentärt underlag, säger Mikaela Ramel.

Hon är just nu gravid i åttonde månaden och tycker att det var en lämplig tidpunkt att ta sig an utmaningen att regissera.
- Bengt är en så kreativ skådespelare, man kan säga att vi tänker tillsammans hur han ska göra. Jag får många funderingar om hur jag själv fungerar som skådespelare och hur viktigt det är att inte förvänta sig att få allt serverat av en regissör, säger Mikaela Ramel.
- Jag tänker faktiskt inte på att det är första gången Mikaela regisserar. För min egen del är det kanske lite ensamt på scenen - det är första gången jag gör en monolog. Men jag har Mikaela att spela mot och sedan förhoppningsvis publiken, säger Bengt Nilsson.
Fången på fyren har spelats på åtskilliga svenska scener sedan urpremiären under mitten av 90-talet. På Uppsala Stadsteaters scen Salongen är det premiär på torsdag 13 september.
Personligt/ Mikaela Ramel
Yrke: Skådespelare, anställd vid Uppsala Stadsteater sedan 1997.
Utbildning: Scenskolan i Malmö.
Född: 1971.
Familj: Sambon Carl Oscar Törnros, sonen Victor Vide.
Bor: Lägenhet i Hammarby sjöstad, Stockholm.
Roller i urval: Eva i Evelyns resa, titelrollen i Svartbäckens ros, Ofelia i Hamlet, Gertrud i Ingmarsspelen (i Nås), Eva i Rederiet (i tv) m fl.

Personligt/ Bengt Nilsson
Född: 1967
Yrke: skådespelare, anställd på Uppsala Stadsteater sedan 2005
Utbildning: Statens scenskola i Malmö.
Bor: I Stockholm
Familj: Sambo, inga barn.
Roller i urval: Fredrik von Sydow i von sydowmordens gåta,. Hade huvudroll i tv-serien Lite som du. Har medverkat i flera biofilmer, senast i Varannan vecka.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!