Moget Hästpojken svajar mindre

En av de sakerna som är oförklarliga i musikvärlden är varför Hästpojken inte har nått det stora genombrottet de förtjänar, skriver Andreas Jakobsson.

GÖTEBORG 2013-02-26  Martin Elisson och Adam Bolméus som spelar i bandet "Hästpojken", popduo i ropet, inför albumsläpp 13 mars.
FOTO Adam Ihse / SCANPIX / Kod 9200

GÖTEBORG 2013-02-26 Martin Elisson och Adam Bolméus som spelar i bandet "Hästpojken", popduo i ropet, inför albumsläpp 13 mars. FOTO Adam Ihse / SCANPIX / Kod 9200

Foto: ADAM IHSE / SCANPIX

Kultur och Nöje2013-03-13 08:00

Pop. En av de sakerna som är oförklarliga i den ologiska musikvärlden är varför Hästpojken inte har nått det stora genombrottet de förtjänar än. Redan på första albumet Caligula var de så mycket Göteborgspop att Håkan Hellström kändes som Stockholmsfödd. Melankoli, eufori, naivitet och en fantastisk melodikänsla. På de två tidigare albumen har Mattias Elisson och Adam Bolméus återanvänt material som var tänkt för det tidigare bandet Bad Cash Quartet. Den här gången är allt nyskrivet och ett mer moget och samlat band träder fram utan att den svajiga magin gått förlorad. Kanske är det dags för rättvisa nu. Fredag 5 april kommer gruppen till Uppsala.

Hästpojken
En magisk tanke
(EMI)

Bästa spår: Sommarvin

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!