Modern jazz med djupa rötter
Martin Sjöstedt har mest spelat med musiker som är äldre än hans föräldrar. I sitt eget unga band har han hittat musiker som strävar åt samma håll som han själv. Nu släpper bandet skiva nummer två och spelar i Uppsala.
Jazzbasisten Martin Sjöstedt släpper en ny skiva och gör två Uppsalaspelningar i helgen.
Foto: Marcus Johansson
Saknade kontakter
Musikhögskolan hoppade han däremot av efter ett år, dels för att alltför mycket i utbildningen inte hade med musik att göra och dels för att han fick för många engagemang som musiker för att hinna med. Annars verkar det vara nödvändigt för unga svenska jazzmusiker att gå musikhögskolan: alla gör det, alla lär känna varandra där.
— Att jag inte gick klart förde med sig att det först de senaste åren som jag börjat spela med folk i min egen ålder. De första tre åren turnerade jag med band där medlemmarna var äldre än mina föräldrar. Det var en fantastisk skola men det är inte alltid precis vad man önskar sig som tjugoåring, säger han.
Jazz är kollektiv
Martin Sjöstedt föddes i Uppsala 1978, började spela piano som femåring och gick senare över till bas. Sedan 2002 har han sitt eget band, Martin Sjöstedt Band, som han givit ut två skivor med. Debuten Mondeo (2002) fick ett mycket positivt mottagande och nu är det dags för andra albumet, Slow Charles.
Slow Charles spelades in i slutet av våren 2004. Bandet gjorde en tvåmånaders turné i Norden och skivan spelades in direkt efteråt.
— Det är ovanligt att man får göra så nuförtiden. Förr var det så man gjorde men nu är det oftast tvärtom, säger Martin Sjöstedt.
— De flesta låtarna skrevs under turnén. Det är sällan man får chans att göra det till en så kollektiv grej. Det är synd, för jazz är kollektiv.
Åldern viktig
Bandet består av Karl Olandersson, trumpet, Fredrik Kronkvist, altsaxofon, Daniel Fredriksson, trummor, och Jonas Östholm, piano. Med de musikerna spelar han på Winter Swing på lördag. På fredag spelar han på Pub 19, då bakom pianot och tillsammans de amerikanska musikerna Kenji Robson, bas, och Sebastian Voegler.
Alla musiker i Martin Sjöstedt Band är i samma ålder, vilket betyder mer än man kan tro, säger han:
— Vi har samma referenser och samma bild av vad vi vill göra för musik, vilka vi vill spela för. Jazz kan var så många olika former av musik att det är sällan man hittar musiker med samma inriktning som en själv. Oftast kan det funka ändå, men det här gemensamma skapandet är en del av jazzmusiken som jag saknat tidigare.
Generationsfråga
Han kallar sin musik för modern jazz.Till skillnad från vad publiken oftast möter under beteckningen "modern" jazz så är hans musik tydligt bottnad i 40- och 50-talet och går hem hos den äldre jazzpubliken. Men Martin Sjöstedt vill helst spela för en publik i sin egen ålder — en publik som finns, är han övertygad om.
— 20-25-åringar är den nästa största publikgruppen. Kanske för att de inte har referenser till vad jazz är, det är inte "musik som farsan spelar", utan de ser mer till vilka som spelar och ser att det är folk i deras egen ålder, säger han.
— Musik som görs av människor i min egen generation har mycket av den gamla traditionen i sig. Jazzen har en fantastiskt historia men 20- och 30-talsjazzen är gjord i en annan tidsanda. Det är som att titta på gamla svartvita filmer där folk går för fort, det var den tidens språk som tilltalade den generationen. Jag tror att man spelar för den generation man tillhör.
Fakta:
Martin Sjöstedt
Född: 1978 i Uppsala
Bor: Söder i Stockholm.
Spelade som tonåring med Uppsalamusiker som Ulf Johansson Werre, Bosse Broberg och Claes Janson. Har varit medlem i storbandet Stockholm Jazz Orchestra. Bildade Martin Sjöstedt Band 2002.
Aktuell med: nya skivan Slow Charles och spelning på Uppsala Winter Swing i dag lördag.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!