Mikael Persbrandt - de små medlens man
Tätt, tätt inpå Mikael Persbrandts ansikte genomlever publiken de sista timmarna i hans rollkaraktärs liv. Nya filmen "Dag och natt" viker inte för svärtan. Det gör inte Mikael Persbrandt heller.- Jag försöker alltid hitta komplikationerna, säger han.
En glad skit
Nej, för satan, nu sveper han in i rummet och spyr ur sig en lång harang om alla idioter som inte kan skilja på roll och människa.
- Thomas är väldigt olik mig, för jag är en glad skit, om du undrar.
Ingen annan svensk skådespelare har blivit så mycket av en symbol som Mikael Persbrandt. Vid sidan av kvällstidningsföljetongen med ständigt nya löpsedlar om den senaste Persbrandt-skandalen har han även fått ge titel till en pjäs. Dessutom är han en av karaktärerna i Jonas Khemiris succédebut "Ett öga rött".
Fattar det inte själv
Hur känns det att vara en bild, en symbol?
- Det är en mycket märklig upplevelse. Jag antar ett det är något slags komplimang också men det är också obehagligt att så många människor har en uppfattning om vem jag är och hur jag är. Det tar ju tid för en själv att ta reda på vem man är.
Men varför har du blivit en symbol?
- Jag fattar det inte själv så jag har flyttat till landet. Vi lever i ett märkligt medieklimat där alla ska fackas in och kategoriseras - man behöver sina busar.
Inget skäl att leva
Redan i inledningsscenen av "Dag och natt" får publiken veta att Thomas kommer att skjuta sig själv, med "en för tillfället införskaffad pistol". Det som följer är en kompakt liten tragedi om en man som inte når fram till kärleken. Som i nio möten försöker hitta en anledning att inte dö, men misslyckas. Som sviker sitt barn och sin älskarinna, blir sviken av vännen och hustrun, som dricker och dricker men inte lyckas döva smärtan.
Avstå och skala av
De skådespelare som Mikael Persbrandt får spela mot tillhör Sveriges främsta: Lena Endre, Pernilla August, Michael Nyqvist, Maria Bonnevie och några till. De blev en styrka för Mikael Persbrandt som under inspelningarna tillbringade 20 dagar i en bil, nästan helt stillasittande, och uttryckte allt genom små, små skiftningar i ansiktsuttrycket.
- Utmaningen var att våga vara i ett naket spel, att avstå från att påstå så jävla mycket i rollen. Att våga ligga i ett avskalat vara.
Rörelsen från storslagna gester till ett minimalistiskt spel har för Mikael Persbrandt pågått i flera år. När han var yngre ville han visa upp hela sitt register, men nu har han lämnat behovet av att manifestera sig bakom sig.
- Det skådespeleri egentligen handlar om är att avstå och skala av tills det kommer fram något som är igenkännbart och så överlåter man bollen till publiken. Skådespelaren behöver inte nödvändigtvis känna så mycket, även om ni tror att vi gör det. Det gör vi inte alltid, vi fuskar som fan.
Fullt upp
Mikael Persbrandt gillar att jobba. Alldeles strax börjar inspelningarna av ny tv-serien "Medicinmannen", senare i höst filmar han med Simon Staho igen. Det blir en kärlekshistoria med titeln" Bang bang orangutang" och beskrivs som en blandning mellan "Romeo och Julia" och "King Kong". Persbrandt spelar "King Kong". Dessutom ska han spela "Arbetarklassens sista hjältar" igen på Dramaten och göra lågbudgetfilmen "Flyt".
Vad är grejen med att vara skådespelare?
- Det ger en sådan tillfredsställelse att vara med i något som är bra, när man känner att man ger något till en annan människa. Som den här filmen, den är så bra att det var enkelt att spela in den. Det är en helt annan sak att göra dåliga filmer. Det är svårt för då skäms man hela tiden.
"Dag och natt" har premiär i dag fredag.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!