Mest män bakom teatermanus

I samband med internationella kvinnodagen påbörjar UNT en artikelserie om jämställdheten på Uppsalas kulturinstitutioner. Först ut är de två stora teaterscenerna i stan, Uppsala stadsteater och Reginateatern.

Kultur och Nöje2010-03-08 07:00
Bara en av tre pjäser är skrivna av kvinnor, under säsongen 09/10. Inom regi är fördelningen jämnare.
Jämställdhetsdebatten inom kulturlivet tycks vara mer aktuell än någonsin. Särskilt inom teatern. Nyligen visade en undersökning att var tredje kvinna inom scenkonsten har upplevt sexuella trakasserier. Nästan hälften av skådespelerskorna uppger att de har blivit utsatta för övergrepp.

Samtidigt har det vuxit fram en ökad medvetenhet om jämställdhet i fråga om bland annat regi och teaterledning. Efter att Svensk scenkonst och Teaterförbundet genomfört ett ledarskapsprogram för kvinnor har antalet kvinnliga chefer i landet ökat till 50 procent, rapporterades nyligen.
Hur ser det ut inom teatern i Uppsala? Vilka är det som fattar de viktiga besluten och hur många kvinnor får sina röster hörda bakom scenen?

Generellt sett ser
det någorlunda jämnt ut när det gäller representationen. Både Stadsteatern och Reginateatern har något fler män än kvinnor som arbetar med produktion och beslutsfattande. I Stadsteaterns styrelse sitter tio män och sju kvinnor. Reginateatern har ingen styrelse men däremot ett teaterråd som samarbetar med teaterchefen. Rådet består av omkring 60 procent män och 40 procent kvinnor, medan könsfördelningen är jämt inom resten av personalen.
Både Reginateatern och Stadsteatern står under manligt befäl, teatercheferna Paul Kessel respektive Linus Tunström. Linus Tunström har tidigare sagt till UNT att jämställdheten är ett långsiktigt arbete på teatern.
- En prioriterad fråga för mig är att hitta tydligare rutiner för att reflektera över dessa frågor, både i valet av repertoar och i utvärderingen av färdiga produktioner så att de inte försvinner på vägen. Jämställdhet och genusfrågor är något som funnits med i mitt tänkande kring arbetet på teatern sedan tidigare. Och det tycker jag också avspeglat sig i delar av vår repertoar, sade Linus Tunström (16/2 2010).

När det gäller fördelningen bland regissörer och manusförfattare skiljer sig siffrorna en del mellan de två teatrarna. Utifrån de två teatrarnas höst- och vårprogram 2009/2010 har vi tittat på antalet manliga respektive kvinnliga regissörer och manusförfattare. Baserat på fjorton teaterföreställningar på Stadsteatern står sju män och fem kvinnor för regin, medan manus är skrivet av åtta män och fyra kvinnor. Men om man inte tar med gästspelen i statistiken så blir könsfördelningen jämn.

På Reginateaterns repertoar är det ofta gästspel från utomstående aktörer. Där har sjutton teaterstycken regisserats av tio män och tolv kvinnor. Sjutton män och sju kvinnor står bakom manus. På båda institutionerna är alltså kvinnor sämst representerade i fråga om manus.
Reginateaterns pressansvariga Maria Björk menar att de har en policy för jämställdhet som de hela tiden försöker arbeta utifrån i planeringen av repertoar.
- För oss är inte kvotering något aktuellt eller som har behövts. Sedan är det klart att vi också tittar på kompetensen. Men det är viktigt för oss att kvinnorna syns, därför utgår vi ständigt ifrån en genusmedvetenhet i vårt arbete, säger pressansvarig Maria Björk.

På Gottsunda Dans & Teater, som ger både dans- och teaterföreställningar, är det en övervägande del kvinnliga regissörer och koreografer som står bakom produktionerna. Bland alla anställda finns endast två män, att få tag i manliga danspedagoger är inte alltid så lätt. Då de har en platt organisation finns ingen egentlig teaterchef, den konstnärlige ledaren för verksamheten är Lotta Gahrton.
Fotnot: I kommande artiklar tittar vi på fler jämställdheten på fler kulturinstitutioner i Uppsala.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!