Medieromantik i The Newsroom

BakĂ„tstrĂ€vande men underhĂ„llande, skriver John Sjögren om nya tv-serien The Newsroom, som har SverigepremiĂ€r pĂ„ söndagen.

Jeff Daniels som det erfarna nyhetsankaret Will McAvoy.

Jeff Daniels som det erfarna nyhetsankaret Will McAvoy.

Foto: Melissa Moseley

Kultur och Nöje2012-09-09 10:04

Efter Vita huset, en av förra decenniets allra största tvv-succéer, Àr manusförfattaren och producenten Aaron Sorkins nu tillbaka med en serie som ser ut att kunna bli Ànnu en framgÄngsrik lÄngkörare.
The newsroom, som har svensk premiÀr pÄ söndag, fick direkt efter att de första avsnitten visats i USA stor medial uppmÀrksamhet. Kanske för att det gav en ursÀkt för journalister och kulturskribenter att Àgna sig Ät en för yrkeskÄren mycket Àlskad och vördad syssla: journalistik om journalistik. FÄ branscher Àr sÄ sjÀlvbespeglande som mediebranschen och fÄ yrkesroller Àr lika omgÀrdade av romantiska förestÀllningar som journalistens. Och i The Newsroom fÄr man gott om bÄda dessa varor; sjÀlvbespegling och journalistromantik.

Sorkins serie handlar om erfarna nyhetsankaret Will McAvoy, spelad av en klockrent rollbesatt Jeff Daniels, som efter att ha tvingats till nĂ„gra veckors semester pĂ„ grund av ett kontroversiellt medialt utspel finner sin redaktion utbytt och sin producent ersatt av en gammal exflickvĂ€n – krigskorrespondenten Mackenzie MacHale. Efter lite obligatoriskt gammalt-ex-gnabb beslutar de sig för att tillsammans föra fanan vidare för den seriösa nyhetsjournalistiken.

Nu ska ett nyhetsprogram skapas som fokuserar pÄ substans i stÀllet för att Àngsligt snegla pÄ tittarsiffrorna, en journalistik som tar mediekonsumenten pÄ allvar, som kontextualiserar och begripliggör i stÀllet för att snuttifiera och sensationsskapa, en journalistik driven av högre journalistiska, rent av altruistiska, vÀrden snarare Àn krasst marknadstÀnkande. Kort sagt, en romantisk idealbild av en nyhetsjournalistik som förmodligen aldrig har funnits. Vad som Àr trÄkigt Àr att Sorkins, likt sÄ mÄnga andra, i stÀllet för att konstruktivt försöka göra det bÀsta av journalistikens nya villkor hamnar i det trötta och lÀtt uppgivna konstaterandet: Det var bÀttre förr.

Det Àr ocksÄ underligt att Sorkins, som skrivit manuset till The social network, filmen om facebook-grundaren Mark Zuckerberg, tycks avsky nya medier sÄ intensivt.

NÀr Daniels konservativa gamla nyhetsankare fÄr reda pÄ att han har en blogg skriker han i ren fasa. Redaktionens twittrare fnyses det föraktfullt Ät.
Men nu mÀrker jag att detta hÄller pÄ att bli Ànnu en sÄdan dÀr sjÀlvupptagen journalistik-om-journalistik-text. SÄ jag avslutar snabbt och sammanfattar: Pekar The Newsroom ut riktningen för framtidens journalistik? Knappast. Erbjuder The Newsroom högklassig teveunderhÄllning? Absolut.

TV

The newsroom
Svensk premiÀr pÄ söndag, 9 september, pÄ C More.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!