Flipperspel och arkadkabinetter har präglat Love Hultén, allt sedan han växte upp i Göteborgs arkadhallar under nittiotalet. 2011 började han fila på sin första egna spelpjäs, en tänkt hyllning och återupplivning av de nu försvunna arkadhallarna, kallad R-kaid-r. Det skulle visa sig vara det första av flera verk som i dag vunnit Love stor popularitet i spelvärlden. Flera gånger har han hyllats för sina tolkningar av retrokulturen.
– Jag ville sätta pojk- och flickrummen i nya sammanhang och skapa nyfikenhet kring spelkulturens ursprung, säger Love Hultén.
Loves pappa var träsnidare och därför tillbringades en del av barndomen i verkstadsmiljöer. Någon hantverkare skulle det däremot inte bli av Love, som tyckte bättre om att teckna och särskilt uppskattade Jan Lööf, mannen bakom Skrotnisse. Men när Love senare studerade vid högskolan för design och konsthantverk började han söka efter ett nytt sätt att uttrycka sig.
– Ironiskt nog fann jag mig tillrätta i träverkstaden.
I sitt arbete gillar Love att blanda trä och elektronik för att han tycker det är en lekfull men samtidigt utmanande fusion. Han säger att hans eget formspråk, en slags retro-futurism, föddes kort efter att han råkade komma över lite lödutrustning under sin utbildning. Även om funktion är viktigt prioriterar Love alltid estetiken i första hand.
– Mitt arbete är också en reaktion mot de slit-och-släng-produkter som dagens industri spottar ur sig, med alldeles för korta bäst före-datum. Jag inspireras främst av koncept från förra seklets mitt, då elektronik bakades in i hemmet med samma vördnad och omsorg som ett tidlöst möblemang, då man hade en helt annan syn på kvalitet.
Vad är det då han finner så fascinerande med att bygga spelmaskiner i trä? Enligt honom själv handlar det om glädje för materialet.
– Att bearbeta och kombinera karaktärstarkt material skapar obegränsade möjligheter, och det är där drivet infinner sig. Trä är ett levande och underhållsfritt material som ger en naturlig patina med tiden. Varje träbit har sin egen karaktär.
I framtiden hoppas Love på att få fortsätta kombinera sina två favoritsysslor, spel och hantverk, och göra samarbeten med intressanta spelutvecklare.
– Jag ser helst att arbetet skall drivas av skaparglädje snarare än dollartecken. Tiden får så klart utvisa hur det går, men vi lever i en spännande spelepok med indievågen och gör-det-själv-kulturen på frammarsch. Jag vill gärna tycka att jag bidrar till scenen.